Sök:

Sekretess

Ett hinder för att dela kunskaper och erfarenheter mellan förskola och förskoleklass!


Syftet för studien är att beskriva hur samverkan sker mellan förskola och förskoleklass samt vilka förväntningar förskollärare i förskolan och lärare i förskoleklass har på varann. För det syftet lyftes olika förväntningar på samverkan mellan förskolan och förskoleklassen, som sedan speglades mot de lagar och förordningar som de båda skolformerna lyder under. Processen har föranletts av kvalitativa intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten ligger i den sociokulturella teorin som företrädes av ryske psykologen Lev S. Vygotskij. Teorin innefattar tankar om förväntningar, som varit ett aktuellt område. I studien ligger fokus även på samverkan och ett fortsatt lärande för barnet, från förskolan upp till förskoleklass. I styrdokumenten står det även skrivet att enheterna ska dela kunskaper och erfarenheter. Det empiriska materialet har samlats in genom enskilda kvalitativa intervjuer med 3 förskollärare på förskolan och en lärare i förskoleklass. Förskolorna är kopplade i sitt överlämnande av blivande sexåringar, till den aktuella skolan. Studien resulterade i 6 olika teman där sekretessen, ett hinder för samverkan var ett av dem. Resultatet påvisar att deltagarna anser att den sekretess som förskolan vilar på, förhindrar dem från att samverka på ett bredare plan där de delar erfarenheter och kunskaper. En samverkan tycktes enligt dem vara ganska svårt att få till, utöver den som förekom inom ramen för överskolningen.

Författare

Angélicka Söderberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..