Sök:

Scanna rätt - det tjänar ni på!

Problembakgrund: Detaljhandelns betydelse för samhällsekonomin är omfattande. Ungefärhälften av Sveriges BNP går till privat konsumtion och under år 2005 handlade svenskarnavaror för 1284 miljarder kronor, varav en tredjedel gick till detaljhandeln. Dagligvaror ärsådana varor som köps ofta och till vardags, såsom, livsmedel, tvättmedel, hygienprodukter,tidningar, tobak och blommor. De manuella butikerna var dominerande fram till den tidigaefterkrigstiden. Under 1950- talet utvecklades dock nya försäljningsformer. De stora blockenICA och KF växte fram under denna period, samtidigt som varuhusen hade sin kraftigasteutveckling. Försäljning över disk ersattes av manuell självbetjäning och detta krävde i sin turstörre butiksyta. Införandet av självscanning är ett led i denna nya utveckling. Idag är kundensjälv medproducent i den svenska dagligvaruhandeln. Med hjälp av en handdator kan kundensjälv scanna in de varor som handlas och se slutsumman på displayen. Vid betalning görs enregistrering av gjorda inköp och köpproceduren går snabbare då kunden inte behöver plockaupp varorna på rullbandet.Problemformulering och syften: Uppsatsen behandlar investeringen självscanning ur ettekonomiskt perspektiv samt kundperspektiv och problemformuleringen lyder enligt följande:Hur har självscanning påverkat dagligvaruhandeln ur ett lönsamhetsperspektiv? Nedanståendesyften har också använts: Hur har kunderna påverkats, handlar de mer i denna butik nu äntidigare? Lönar sig investeringen, har försäljningen ökat?Avgränsning: Vi har avgränsat oss till två butiker i samma butikskedja som har haftsjälvscanning ungefär lika länge.Tillvägagångssätt: Butikscheferna i de två butikerna, personalen samt totalt 120 kunder harpersonligen intervjuats under uppsatsens gång. Vi har även gjort en telefonintervju medchefen för Butiksdata inom ICA Sverige. Följande modeller har använts för att besvaraovanstående frågeställningar: fyrkantsmodellen, trekantsmodellen och lönsamhetspyramiden.Dessa modeller förklaras närmare i uppsatsen. Dessutom har nyckeltal beräknats för att se denekonomiska utveckling och om möjligt relatera denna till självscanning. Lojalitetsfrågor ochkundernas attityder till självscanning framkommer också av de gjorda kundintervjuerna.Resultat och slutsatser: Investeringen visade sig vara lönsam men försäljningsökningenskiljde sig åt mellan de båda butikerna. Självscanning fungerar som ett konkurrensmedelgenom differentiering. Kunderna ansåg att de sparade tid och att det var ett praktiskt sätt atthandla på.Förslag till fortsatt forskning: Jämföra en vanlig kassa med en självscanningkassa vadgäller lönsamhet samt undersöka om antalet sjukskrivningar har påverkats av införandet.

Författare

Sandra Dahlberg Elisabeth Falcini

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..