Sök:

Samverkan mellan förskola, förskoleklass och skola

ett
gemensamt ansvar


Syftet med detta examensarbete var att beskriva och undersöka hur samverkan fungerar, vad det är och varför samverkan mellan pedagoger inom förskola, förskoleklass och skolans tidigare år utförs. Studien började med en litteraturstudie som behandlade historia och teorier rörande samverkan. Utifrån litteraturstudien utformades en enkät som skickades ut till 64 pedagoger och 15 rektorer i Skellefteå kommun, av dessa utskick fick vi svar från 20 pedagoger och 5 rektorer. Undersökningens resultat visade att långt ifrån alla verksamheter använder sig av samverkan och att ännu fler inte utvärderar den. Vi fann dock att de som använder sig av samverkan ser en stor nytta i arbetet genom att det tillför nya kunskaper och tankar. Pedagogerna hjälps åt och bildar en röd tråd genom barnet/elevens hela skolgång, samverkan bidrar till utveckling både för pedagoger och elever. En del av de pedagoger som arbetar med samverkan delgav i undersökningen att de ofta har svårt att se syftet med samverkan, vilket i sin tur bidragit till att samverkan varit svår att både planera och utföra. Vår undersökning visar att rektorernas önskemål om samverkan endast uppfylls till viss del, något vi kan koppla ihop med den bristande rutinen av utvärdering och pedagogernas bristfälliga förståelse kring samverkans syfte.

Författare

Lovisa Eriksson Linnea Lundberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..