Samtal,skönlitteratur och historia
en studie över om att
genom samtal om skönlitteraturen öka elevernas lust till
lärande
Syftet med vårt var att studera om vi kunde öka elevernas lust till lärande genom att samtala om skönlitteraturen.Vi valde att göra denna undersökning eftersom vi anser att skönlitteraturen är en glömd skatt som borde få en mer framträdande roll i undervisningen. Vi ville även få en uppfatting om det är möjligt att använda skönlitteraturen i samhällsorienterande ämnen. Till grund för arbetet ligger Lpo 94, kursplaner samt tidigare forskning. Vår undersökning genomfördes i en klass i Luleå kommun bestående av 16 elever i år 5-6. Undersökningen sträckte sig över 7 veckor. För att utföra undersökningen använde vi oss av samtal, enkäter, reflektionsböcker, observationer samt intervjuer. Resultatet visade att elevernas lust till lärande ökade. Vi fick även uppfattingen att skönlitteraturen är användbar i de samhällsorienterande ämnena.