Sök:

Samarbete mellan skola och fritidshem

En studie om hur fritidspedagoger och grundskollärare samarbetar


Syftet med undersökningen är att undersöka hur grundskollärare och fritidspedagoger samarbetar. I uppsatsen kommer samarbetet mellan skola och fritidshem att belysas. Det kommer att undersökas vad som fungerar bra och vilka eventuella brister som kan finnas i samarbetet mellan grundskollärare och fritidspedagoger. För att klargöra syftet kommer det att undersökas vilka synsätt som finns i yrkeskategorierna när det gäller samarbete mellan skola och fritidshem. Vidare kommer det att undersökas hur fritidspedagoger och lärare delger varandra sina kompetenser. Undersökningens metod är kvalitativa intervjuer. Totalt intervjuades tre fritidspedagoger och tre grundskollärare.  Resultatet av undersökningen visar att fritidspedagoger och grundskollärare anser att det finns ett samarbete mellan skola och fritidshem. Yrkeskategorierna samarbetar tillsammans genom att de planerar skolverksamheten tillsammans. När det gäller inställningen till ett gemensamt samarbete så är flertalet av pedagogerna positiva. Yrkeskategorierna är bra på att ta vara på varandras kompetenser då man inom arbetslaget talar om vilka kompetenser som finns inom olika områden. Resultatet visar att flertalet av yrkeskategorierna är nöjda med det samarbete som är idag men det finns även pedagoger som inte tycker att det fungerar lika bra. Undersökningen visar att samarbete är viktigt. Vidare visar resultatet att mer gemensam planeringstid krävs för att skapa och utveckla samarbetet.

Författare

Karin Birath

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..