Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Inrikesflyg - Sida 1 av 1

SAS position på en koncentrerad marknad

I uppsatsen undersöks marknadskoncentrationen på den svenska marknaden för Inrikesflyg. Utgångspunkt är Marknadsdomstolens dom 2001:4 rörande SAS missbruk av dominerande ställning, där användning av EuroBonus-programmet för poänginsamling inrikes förbjöds. Andra bolag kan dock fortfarande använda bonusprogram. En diskussion förs rörande substitut till flyget och bonusprogrammens konkurrenseffekter behandlas. Vi utreder om SAS fortfarande var dominerande år 2007 eller om beslutet bör omprövas.

Före och efter monopolet : En studie om Apotekets strategiska kommunikationföre och efter monopolavregleringen

Sedan Sverige gick med i EU har landets konkurrenspolitik blivit allt mer betydande.Konkurrens ökar tillväxten och kostnadseffektiviteten vilket främjar konsumenterna.Flertalet marknader i Sverige har monopolavreglerats, så som Inrikesflyg-, el-,järnvägs-, post- och telekommunikationsmarknaden. År 2006 bestämde den svenskaregeringen att även avreglera apoteksmonopolet och sedan första juli år 2009 råder detkonkurrens på apoteksmarknaden. På en marknad i konkurrens måste organisationerarbeta annorlunda med sin strategiska kommunikation och syftet med denna studie äratt undersöka hur Apotekets kommunikativa strategier har påverkats dåorganisationen har gått från en monopolsituation till konkurrens..

Lojalitetsprogrammet Eurobonus fall inom det svenska inrikesflyget

Den 30:e september 1998 mottog Konkurrensverket ett klagomål ifrån Braathens Sverige AB, enligt vilket SAS (Scandinavian Airline System) anklagades för att på olika samverkans förfarande missbrukat sin dominerande ställning på den svenska Inrikesflygmarknaden. Några veckor efter klagomålet från Braathens beslutade Konkurrensverket att avsluta klagomålsärendet och istället på eget initiativ pröva SAS förfarande. Den 12:e november 1999 beslutade Konkurrensverket att SAS inte fick tillämpa sitt Eurobonussystem på inrikeslinjerna där det fanns andra konkurrenter. I praktiken rörde det sig om linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm Sundsvall..

"Det onödiga flyget?" : En studie av inrikesflygets betydelse mellan Göteborg och Stockholm

The purpose of this essay is to study and compare the air traffic with the train traffic between Gothenburg ? Stockholm. The study is based on three different perspectives: travelling time, travelling cost and the environmental effects. With those three factors included in the study, it will be more useful to determine if the unnecessary travel exist.This essay is based on quantitative information which has been gathered from the booking system of the train- and airline company?s websites.

Det regionala inrikesflyget : - en studie om framgångsfaktorer

The integration of the Internet in our society has shaped alot of the things we do in our lives. The Web allows us to achieve certain things directly through our computers, such as reading the paper and paying our bills. But this integration has also lead to another interesting change. Activists have begun to unload their operations onto the Net instead of holding on to the more traditional demonstrations performed in squares. This study aims to look into the world of cyberactivism and examine how cyberactivists experience the way activism has changed as a result of using the Internet.

Planering av dagsutflykter på Island med nätverkanalys

Populärvetenskaplig sammanfattning: Planera dagsutflykten och upplev mer av Island. Island med sina aktiva vulkaner och stora glaciärer är ett populärt turistmål och antalet turister ökar år från år. Flertalet av de 350 000 utländska turister som årligen besöker Island anländer med flyg till huvudstaden Reykjavik. Från huvudstaden anordnas dagsutflykter genom en rad olika researrangörer. Man kan även planera en dagsutflykt själv, och köra med hyrbil.