Sök:

Revision inom restaurangbranschen

Hur revisorn söker kontroll över kontanthanteringen och hur den interna kontrollen sköts i en utsatt bransch.


SyfteSyftet med denna uppsats är att undersöka hur revision av företag inom restaurangbranschen ser ut och få ökad förståelse för svårigheterna. Dess syfte är även att söka information om hur den interna kontrollen sköts i företag inom restaurangbranschen. Denna studie skall presentera intressanta åsikter om hur revision inom restaurangbranschen kan underlättas. Bakgrund:    Att bevaka företagets tillgångar kan vara ett problemområde vilket kan existera i samtliga verksamma företag. Hos dessa utgör oftast intäkterna den största posten i företaget och det är därför viktigt att företaget har kontroll på denna post. Restaurangbranschen är en av de mest fuskbenägna branscherna, detta visar Skatteverkets granskning. Det finns en problematik med att se till att alla kontanter från försäljning verkligen hamnar i kassan. För att förebygga detta är det bra att ha ett system för intern kontroll.Metod:            I denna studie har den kvalitativa metoden använts för att uppnå uppsatsens syfte och besvara problemformuleringen. Studiens primärdata är baserade på personliga intervjuer med fem kvalificerade revisorer, som har erfarenhet av restaurangbranschen. Utöver detta har två restaurangägare och två skatterevisorer intervjuats för att få en djupare förståelse.Slutsats:          Det praktiska tillvägagångssättet vid revision av företag inom restaurangbranschen skiljer sig inte jämfört med andra branscher mer än att större fokus läggs på intäktsredovisningen. Med anledning av att restaurangbranschen i majoritet utgörs av mindre restaurangföretag som anses ha en större problematik med att ha en god intern kontroll utgör substansgranskning i regel tillvägagångssättet vid revision av företag inom restaurangbranschen. Det mesta tyder på att restaurangföretagets behov av systematisk intern kontroll beror till stor del av dess omsättning och ägarens roll i företaget. Den rimligaste tolkningen är att kontanthantering är det huvudsakliga bakomliggande problemområde inom restaurangbranschen.

Författare

Jimmy Schmidt Eric Valfridsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..