Sök:

Relationer i fickformat

En kvantitativ studie av smartphones roll i människors sociala liv


Denna undersökning ämnar kartlägga och jämföra ungdomars i årskurs sju samt universitetsstuderandes användning av smartphones och eventuella konsekvenser av användningen. Studien syftar även till att undersöka hur de två åldersgrupperna ser på smartphones påverkan på våra interpersonella fysiska relationer, ansikte mot ansikte. Studien bygger på en kvantitativ forskningsmetod i form av en enkätundersökning där urvalet består av 100 studenter vid Stockholms universitet samt 129 elever vid tre olika högstadieskolor i Stockholms kommun. Insamlat material har sammanställts och analyserats i IBMs statistikprogram SPSS. De teorier som legat till grund för analysen av undersökningens resultat är främst den positivistiska socialpsykologiska medieteorin uses and gratifications, psykologen och sociologen Sherry Turkles teori kring den nya teknologins påverkan på mänskligt socialt beteende samt forskare Larry Rosens bok iDisorder om teknikberoende. Resultatredovisningen är indelad i fyra huvudkategorier; kartläggning av smartphone-användning, ersättning, distraktion och stöd för direktkommunikation. Resultatet av undersökningen tyder på att högstadieelever är den åldersgrupp som använder sina smartphones mest frekvent medan användningen bland universitetsstudenterna dock visade sig vara mer enhetlig. Båda respondentgrupperna uppgav att de använder sina smartphones något mer än vad de anser vara rimligt och en majoritet av samtliga respondenter upplevde att smartphones är en orsak till stress och prestationsångest. Resultatet visade även på att högstadieelever generellt har en mer positiv inställning till smartphones inverkan på människors interpersonella relationer, ansikte mot ansikte, än vad universitetsstudenterna har. 

Författare

Agnes Regell Alfred Nyman

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..