Sök:

Relationer genom presentreklam & trycksaker

En undersökning av företagskunders köpbeteende av presentreklam & trycksaker samt deras leverantörsrelationer


SAMMANFATTNINGDatum 4 juni 2010.Kurs Kandidatuppsats i Företagsekonomi, FÖA300; 15hp.Författare Heidi Ravander & Daniel Stenbäck.Handledare Carl G. Thunman.Titel RELATIONER GENOM PRESENTREKLAM & TRYCKSAKER- En undersökning av företagskunders köpbeteende av presentreklam &trycksaker samt deras leverantörsrelationer.Syfte Genom att beskriva Tryckföretag Z:s befintliga kunders köpbeteendeav trycksaker och presentreklam samt beskriva kundernasleverantörsrelationer inom produktkategorierna, ska förslag ges till vilkaåtgärder Tryckföretag Z kan vidta för att skapa en ökad försäljning.Metod I förundersökningens skede utfördes intervjuer med nyckelpersoner hosuppdragsgivaren. Den metod som har använts vid insamling avempirisk data är av kvantitativ art i form av enkäter riktade tilluppdragsgivarens befintliga kunder. Information har även samlats infrån litteratur, vetenskapliga artiklar och diverse internethemsidor.Resultat Respondenterna i enkätundersökningen bestod av både gamla och nyakunder och resultatet från undersökningen visar att de köper merpresentreklam och andra trycksaker än julkort. De föredrar att göra sinainköp via telefon och internet och personalens produktkunskap ärav stor vikt. Åtgärderna Tryckföretag Z kan vidta för att skapa en ökadförsäljning är att vårda och stärka relationerna med de gamla och nyakunderna, börja sälja presentreklam och även fokusera på andratrycksaker än julkort. Vidare att utveckla kunddatabasen för att kunnaskapa en kundanpassad internetbutik och även utbilda personalen inompresentreklam är av stor vikt.Nyckelord Presentreklam, trycksaker, företags köpbeteende,leverantörsrelationer.ABSTRACTDate June 4th 2010.Course Bachelor Thesis in Business Administration, FÖA300; 15 SwedishCredits.Authors Heidi Ravander & Daniel Stenbäck.Advisor Carl G. Thunman.Title RELATIONSHIP THROUGH GIVE-AWAYS & PRINTA study about buyer behavior and supplier relations concerningpurchases of print & Give-Aways on the Business-to-Business market.Purpose The purpose of this study is to describe Tryckföretag Z´s existingcustomers buyer behavior and supplier relations concerningpurchases of print and Give-Aways in order to give suggestions aboutwhich measures Tryckföretag Z can take on in order to increase thesales.Method In the preliminary investigation interviews was made with key personsat Tryckföretag Z. The method for collecting the empirical datawas of quantitative nature where surveys were sent to Tryckföretag Z?sexisting customers. Information was also collected from literature,scientific articles and various internet homepages.Conclusions The respondents in the customer survey consisted of both old and newcustomers and the result from the survey shows that they buy moreGive-Aways and other print products then Christmas cards. They preferto purchase by phone or internet and they think it is important that thestaff has good knowledge of the products. Those measures TryckföretagZ could take on in order to increase their sales are to take care ofand strengthen both the old and new relationships, start selling Give-Aways and focus more on other printing products. Also, they shoulddevelop their customer database to be able to create a customerspecific online shop and educate the staff about Give-Aways.Keywords Give-Aways, print, buyer behavior, supplier relations.

Författare

Daniel Stenbäck Heidi Ravander

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..