Sök:

Relationen mellan sändare och mottagare på Facebook

En studie med fokus på inlägg kring träning och hälsa


Träning och hälsa har under senare år fått ett allt starkare fotfäste på sociala medier, inte minst på sociala plattformar såsom Facebook och Instagram. Det blir allt vanligare att man efter, till exempel, en löparrunda eller ett gympass väljer att dela med sig av sin träningserfarenhet på dessa plattformar i form av bilder, text och data från olika träningsapplikationer.Syftet med denna studie är att undersöka förhållandet mellan sändare och mottagare av träningsrelaterade statusuppdateringar på Facebook, i synnerhet när det gäller de båda parternas olika tolkningar av statusuppdateringen. För att undersöka detta genomfördes dels en enkätundersökning samt en kvalitativ gruppstudie. Gruppstudien gick ut på att låta en mindre grupp använda det sociala nätverket Facebook som forum för att posta träningsrelaterade inlägg samt reflektera över de andra deltagarnas inlägg.Resultaten visar att det finns en tydlig skillnad mellan hur träningsrelaterade statusuppdateringar mottas i det allmänna flödet gentemot i en sluten grupp på Facebook. Vilken typ av data träningsrelaterade inlägg innehåller visade sig också ha en betydande roll för hur de mottas. Om ett inlägg endast innehåller text är det större sannolikhet att reaktionerna blir negativa i jämförelse med om det innehåller en bild. Innehåller ett inlägg både bild och text som kompletterar varandra ökar också sannolikheten för positiva reaktioner. Den mest bidragande faktorn till att träningsrelaterade statusuppdateringar ska tolkas lika mellan sändare och mottagare är att dessa parter känner varandra på ett djupare plan än bekanta. I annat fall behövs mer information ges från sändaren för att mottagaren ska göra en likvärdig tolkning.

Författare

Michaela Sjöberg Fredrik Berglund

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..