Sök:

Reklam som kommunikationsverktyg inom kommunal verksamhet

en fallstudie av Skellefteå och Umeå kommun


Marknadsföring har tidigare varit mest använd inom företagssektorn. På senare tid har marknadsföringen börjat bli en allt viktigare del för icke kommersiella och ideella organisationer. En viktig del i marknadsföringen är kommunikationen, eftersom det bara är den som kan nå ut med information. Det är viktigt att ha en strategi för sin kommunikation, på grund av att kommunikationen har blivit mer komplex. Marknadskommunikation är ett handhavande genom vilket en organisation kommer i dialog med allmänheten. En viktig del av kommunikationen är reklam. Den offentliga sektorn är en ny kundgrupp som växer sig allt starkare på reklammarknaden. Syftet med denna uppsats var att försöka belysa hur kommuner arbetar med reklam som kommunikationsmedel. För att kunna besvara syftet så ställde vi delsyften. För att försöka besvara vårt syfte så genomförde vi fallstudier vid Skellefteå och Umeå kommun. Vi intervjuade informationschefen på Skellefteå kommun och vice informationschefen på Umeå kommun. I resultatet av vår undersökning finner vi att Skellefteå kommun håller på att ta fram en plattform för sin reklam- och kommunikationsstrategi och att de arbetar med att finna en lämplig mix av reklammedier för att nå ut till så många som möjligt. Umeå kommuns kommunikationsstrategi är under utarbetande. Skellefteå och Umeå kommun använder sig av ett antal olika medier för att föra ut sin information. Informationen som kommunerna ger riktar sig till alla målgrupper. Framtagandet av budgeten för kommunikation är i stort sett lika mellan kommunerna.

Författare

Jörgen Johansson Simon Löfmark

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..