Reflektionen som grund för utveckling, lärande och kvalitet i en Reggio Emilia-inspirerad miljö
En etnografisk studie
Syftet med denna studie är att vidga förståelse för hur yrkesverksamma vid en Reggio Emilia-inspirerad förskola använder sig av ett reflekterande arbetssätt. Reflektion framhålls som en möjlighet till ett riktat och strukturerat fokus för tänkande gentemot lärande. Den pedagogiska dokumentationen benämns som ett gemensamt reflektionsunderlag för att synliggöra, problematisera och granska den pedagogiska verksamheten i riktning mot barns utveckling och lärande. Denna etnografiska studie genomfördes vid en Reggio Emilia-inspirerad förskola i Sverige. Deltagande observationer, informella intervjuer och formell intervju ingår i det kvalitativa arbetet. Tre forskningsfrågor ger svar på och vidgar förståelsen för underlag, organisation och betydelsen av ett reflekterande arbetssätt i förskolan. Resultatet visar att i en verksamhet, som karaktäriseras av upptäckarglädje, forskariver, nyfikenhet och delaktighet med barnet i fokus är själva kärnan i verksamheten reflektionen. Det framkommer att ett systematiskt arbete med pedagogisk dokumentation kräver en tydlig organisation och ett gemensamt förhållningssätt för att få del av reflektionens betydelse för verksamheten.