Sök:

Projektgruppers funktion i utvecklingen av den svenska landsbygden

en studie av genomförda projekt i Stockholms län


Denna text analyserar hur positiv utveckling på landsbygden kan skapas genom projektgrupper. Jag ville fördjupa mig i lokalbefolkningens funktion för att nå landsbygdsprogrammets mål att skapa ekonomisk, ekologisk och social utveckling på landsbygden. Texten kartlägger förutsättningar bland invånare på landsbygden för att se vilka styrkor som finns bland de människor som håller vårt landskap levande. Syftet med denna studie är att undersöka hur tre faktorer påverkat projektgruppers utvecklingsarbete på den svenska landsbygden. Syftet ska svara på frågorna: vilken betydelse har platsen under genomförandet av ett projekt, vilken betydelse har tillit i ett projektarbete samt vilken betydelse har jämställdhet haft i projektgrupperna? Teorier kring känsla för platsen, socialt kapital och jämställdhet används till empirin. Materialet bygger på information från fem projektgrupper i Stockholms län som fått projektstöd från landsbygdsprogrammets axel 3. Jag intervjuade tio projektmedlemmar från fem projekt. Genom intervjuerna fick personerna beskriva sina upplevelser och uppfattningar om projektarbetet. Empirin kompletterades med information från litteratur och fältobservationer. I kapitel två presenteras generella förutsättningar för utvecklingsarbete på Sveriges landsbygd, Stockholms läns rurala område och Landsbygdsdepartementets syn på projektarbete. De tre följande kapitlen behandlar platsens betydelse för projektarbetet, tillit i projektgruppen och vikten av jämställdhet i utvecklingsarbete. Studien visar att följande förhållanden är viktiga för lokala krafter i ruralt utvecklingsarbete; mötesformer, erfarenheter av ideellt arbete, förtroende, jämställdhet, kontaktytor samt tidigare relationer till gruppmedlemmar och plats. Undersökningen betonar att det i utvecklingsarbete på landsbygden är viktigt att vara medveten om vilka faktorer som påverkar projektgruppers arbete. På så sätt är det lättare för politiker, handläggare på myndigheter och lokalbefolkning att förhålla sig till de förutsättningar som finns för projektarbete på landsbygden.

Författare

Emilia Eneman

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..