Sök:

Podcasting, topp eller flopp?

- En undersökning av lyssnarnas attityder tillsponsring inom podcasting


Bakgrund: Podcasten är ett färskt tillskott till nuvarande marknadsföringsmedier och har påkort tid visat stor potential inom marknadsföringskommunikation. Den lågaproduktionskostnaden och enkelheten attraherar annonsörer som vill skapa riktad reklam tillsina kunder. De flesta marknadsförare är överens om att det bästa sättet att göra reklam i enpodcast är genom sponsring. Hur konsumenter uppfattar denna typ av reklam är dock oklartdå tidigare studier har adresserat mer traditionella medium.Syfte: Vi vill skapa en förståelse för hur konsumenter uppfattar sponsormeddelanden i enpodcast samt vilket presentationssätt de tycker är bäst.Genomförande: För att uppnå syftet med studien har en kvalitativ undersökning genomförts.Vi har valt att intervjua åtta personer i åldrarna 21-29 år som finns i våra bekantkretsar. Dehar alla lyssnat på en podcast vid mer än ett tillfälle och några är regelbundna lyssnare.Resultat: Vår undersökning visar blandade känslor angående attityd till reklam i podcasts. De två viktigaste komponenterna har visats vara sättet sponsormeddelandet presenteras påoch lyssnarens relation till talaren. Respondenterna är överens om att den typ av sponsringsom inte uppfattas som reklam och skiljer sig mest från traditionell reklam är bäst. De menarockså att deras intresse för talaren har stor påverkan på hur trovärdig och intressant reklamenär. Majoriteten av våra respondenter påpekar att de ogillar reklam, men att reklamen i podcastär att föredra framför reklam i andra medium. En intressant upptäckt med undersökningen äratt sponsormeddelanden som anses vara störande fastnar bäst på minnet.

Författare

Malin Gunnarsson Isak Lindbom

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..