Sök:

Platsens immateriella värden och dess betydelse för Platsinnovation i Swedish Lapland

En litteraturstudie med syftet att undersöka hur platsens immateriella värden kan öka platsens konkurrenskraft och besökarens subjektiva platsupplevelse.


Jag har tagit del av ett projekt som heter ?Platsinnovation i Swedish Lapland ?. Platsinnovation beskrivs som en principiell ny form av innovation som ska bidra till ett attraktivt och hållbart samhälle både socialt, ekonomiskt och miljömässigt. I begreppet ingår tre delar: fysisk gestaltning, innehåll och platsmarknadsföring (Karlberg, 2015 & LTU, 2015). Projektet bedrivs av Luleå tekniska universitet (LTU) med syfte att utforska hur vi kan ta tillvara på en plats identitet och förstärka upplevelsen av platsen. Efter att jag läst om projektet på universitetets hemsida (ltu.se) kontaktade jag Helena Karlberg (projektmedarbetare i Platsinnovation i Swedish Lapland) och berättade om mitt intresse för projektet och om min vilja att genom mitt examensarbete bidra med ett upplevelseperspektiv. Min förfrågan togs emot med öppna armar och därefter kunde jag tillsammans med Karlberg och projektledaren Lindberg identifiera ett specifikt problemområde för mitt arbete. Vi kom fram till att jag skulle studera i vilken mån platsinnovation är immateriellt samt att studien ska behandla ett besöksperspektiv, närmare bestämt besökarens platsupplevelse. Jag har använt mig av mina kunskaper inom upplevelseproduktion för att beskriva hur platsers attraktionskraft kan öka med hjälp av immateriella värden. Jag behandlar även besökarens subjektiva upplevelse för att beskriva hur besökarens emotionella helhetsupplevelse kan förstärkas. Uppsatsens forskningsfrågor lyder: ? Vad säger olika teorier om tourist experience? ? Vilka upplevelseproduktionsteorier kan vara av värde för begreppet platsinnovation? ? Hur kan en konceptuell modell formas av de immateriella värdena, för att stärka besökarens platsupplevelse? Syftet är att undersöka olika teorier för besökarens subjektiva upplevelser för att visa på de immateriella värdenas betydelse för platsinnovation. Detta görs för att öka förståelsen och kunskapen för hur det kan tillämpas inom projektet Platsinnovation i Swedish Lapland. Genom kvalitativa litteraturstudier har jag kunnat identifiera enligt mig viktiga komponenter och begrepp som bidrar till att öka förståelsen för de immateriella värdena. I uppsatsens resultat beskriver jag ?Tourist experience? samt tre upplevelseproduktionsteorier: ?Upplevelserummet?, ? Storytellning? samt ?Co-creation?. Dessa områden är starkt förankrade i besökarens subjektiva upplevelser och beskriver viktiga komponenter som kan kopplas till platsens immateriella värden. Studien har resulterat i elva centrala begrepp som genererats av min insamlade empiri. Begreppen ger en beskrivning av besökarens subjektiva upplevelser samt platsens immateriella värden, kopplat till projektet Platsinnovation i Swedish Lapland. I studien har en konceptuell modell utvecklats som beskriver och illustrerat hur besökarens egenheter i samspel med platsens immateriella värden bidrar till besökarens platsupplevelse.

Författare

Alexandra Flinck

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..