Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om E-postmeddelande - Sida 1 av 1

Perception av social styrka inom datormedierad kommunikation : Går det att skapa en rättvis bild av någon utifrån ett e-postmeddelande

Människor tillskriver varandra egenskaper. Detta sker omedvetet och systematiskt och syftar till att underlätta förståelsen av omvärlden. Syftet med detta arbete har varit att undersöka i vilken utsträckning det är möjligt att utifrån vald språkstil i ett E-postmeddelande bedöma en persons egenskaper, vilket i denna rapport benämnts en persons sociala styrka. En engelskspråkig undersökning har legat till grund för arbetet och tanken har - förutom ovanstående - varit att utröna hur väl ett experimentellt engelskspråkigt undersökningsresultat står sig under förhållandevis naturalistiska svenska förhållanden. Resultatet visar inte entydigt att språkstilen styr de egenskaper som författaren tillskrivs.

HEJO MAIL : HTML och CSS för email

?HEJO MAIL ? HTML och CSS för email? handlar precis som titeln antyder om användandet av HTML och CSS för att utforma E-postmeddelanden och är en undersökning över vilka standarder som finns eller åtminstone borde finnas. Viktiga fraser vid informationssökningen har varit ?Html Email?, ?Email Standards? och ?Email Programming?. Resultatet är tänkt att appliceras på HEJO MAIL, som är en applikation för utskick av nyhets- och informationsbrev som idag inte fungerar fullt ut.Resultatet är något förvånande då standarder specifikt för email saknas och har ersatts med rekommendationer, resultatet innefattar en sammanställning av rekommendationer från tre olika källor som valts ut.

Komprimering av e-post

E-postmeddelanden är något som de flesta av oss använder. Hur vi använder oss av e-post skiljer sig från person till person. Vi har identifierat flera olika användningssätt, till exempel att skicka en text, bifoga filer eller skicka en rolig bild. I den här rapporten studeras ett par olika sätt att med hjälp av komprimering av hela E-postmeddelanden minska datavolymen och därmed den tid det tar transportera meddelanden. Caslon Analythics spår att det 2005 kommer att skickas 236 miljarder E-postmeddelanden.

Phishing

I takt med den snabba utvecklingen av tjänster på Internet har flera av de ärenden som förr utfördes ansikte mot ansikte hamnat i den virtualiserade världen på Internet. Bankerna har tagit del av denna utveckling och fått de flesta kunder att utföra sina ärenden via deras Internettjänster. Denna möjlighet att utföra sina bankärenden på Internet har inte enbart varit positiv. Phishing är ett problem som dykt upp i samband med den här utvecklingen. Syftet med denna uppsats är att undersöka utifall det finns en medvetenhet hos bankanvändaren gällande Internetbankens säkerhet samt hur användarna hanterar den säkerhetsinformation som banken ger ut.

Väsentlighetsbedömning : En kvantitativ studie om vilka faktorer som påverkar revisorers väsentlighetsbedömning

Sammanfattning: Revision innebär att undersöka, värdera och yttra sig om ett företags bokföring, årsredovisning och förvaltning. Under en revision är det orimligt för en revisor att granska samtliga konton och enskilda transaktioner. Genom en väsentlighetsbedömning görs ett urval av vad som ska granskas. Det avgör storlek och omfattning på revisionen. Tidigare studier har visat att det finns huvudsakliga bakgrundsfaktorer som inverkar på väsentlighetsbedömningen.