Sök:

Perspektivväxling och verklighetsanknytning i
matematikundervisningen

hur påverkas elevers attityder?


Syftet med detta utvecklingssarbete har varit att undersöka hur elevernas attityder till matematikämnet förändras om undervisningen genomförs med högre grad av nivå- och perspektivväxling än lärobokens framställning och med ett ökat inslaget av problem hämtade ur en för eleven konkret verklighet. Den pedagogiska iden vilar på tankegångar inom ramarna för konstruktivismen. Arbetet genomfördes i två olika klasser vid teknikprogrammet, i årskurs 1 och 2, på en gymnasieskola i Norrbotten under 8 veckor vårterminen 2003. Elevernas attitydförändring bedömdes med likadana enkäter vid inledning och avslutande av den pedagogiska försöksperioden, och genom observationer och samtal under försökets gång. Resultatet indikerar att det ökade inslaget av verklighetsanknytning hade positiva effekter på elevernas attityd. Den större betoningen på nivå- och perspektivväxling ledde inte till någon signifikant ändring, men bedömningen har gjorts att det kan krävas längre tid att vänja eleverna vid detta arbetssätt än vad som funnits tillgänglig inom tidsramen för utvecklingsarbetet.

Författare

Lars Elenius Håkan Mäntyniemi

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..