Sök:

Pedagogiskt miljö- och naturvårdsarbete i storstad och landsbygd

Utgör den geografiska placeringen hinder eller möjlighet i förskolans miljöarbete?


Syftet med vår undersökning är att belysa hur pedagoger arbetar konkret med miljö- och naturvårdsfrågor på förskolor. Vi har också velat undersöka om arbetet med miljö- och naturvårdsfrågor skiljer sig åt på olika förskolor beroende på var de är geografiskt placerade. För att få svar på vår frågeställning har vi gjort en kvalitativ undersökning på kommunala förskolor belägna i storstad och på landsbygd utan någon uttalad miljöprofilering. Utifrån vår empiri som vi har analyserat i relation med vår teori har vi diskuterat och lyft fram vår frågeställning. Resultatet visar att pedagogerna har olika synsätt och arbetsmetoder då de arbetar konkret med miljö- och naturförmedlandet. Pedagogerna fick frågan om de ser sin förskolas geografiska placering som hinder eller möjlighet, det visar sig att det finns vissa svårigheter både i storstad och på landsbygd. Storstadsförskolorna visar framförallt att avståndet till skogen utgör ett hinder. Man såg som möjlighet närhet och tillgång till miljöstationer, samt att konkret kunna visa på miljöpåverkan i barnens närområde. Landsbygdsförskolornas möjligheter består av närheten till naturen. Hinder kan bestå av att det är flera praktiska svårigheter för att kunna ta sig till miljöstationen. För att få en mer allsidig verksamhet som grundar sig på miljö- och naturarbetet skulle vi önska att förskolorna i storstaden och landsbygden kunde inspireras av varandras arbetsätt.

Författare

Cecilia Hägerth Helena Larsson

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..