Pedagogisk utformning av ANT-programmet ?Steg-för-Steg?
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationAlkoholDrogerAnt-programFamiljestärkande programHälsofrämjandeNarkotikaPreventionTobakTonårsmissbruk
Abstrakt
Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för ANT-programmet
Steg-för-Stegs pedagogiska upplägg. Genom att:
? Analysera programmets pedagogiska utformning
? Studera några ledares syn på det pedagogiska upplägget.
Metod: Denna uppsats är grundad i en hermeneutisk ansats eftersom intresset
var att studera innebörden och dess betydelse och därigenom finna förståelse.
Texttolkning av programmets kursmaterial har använts för att kunna se vilken
pedagogisk utformning programmet har och intervjuer har använts för att få
kunskaper i tre ledares syn på programmets upplägg.
Resultat: Sammanfattningsvis visar resultatet att det finns två pedagogiska
utformningar på Steg-för-Steg program. Då det gäller själva upplägget av
programmet har den socialkonstruktivist pedagogisk grund. Och då det gäller hur
ledarna ska förhålla sig i programmet lutar det åt en behavioristisk pedagogik
implicit med en kognitivistiskt pedagogik. Ledares syn på programmet var i
stort sätt positivt med en viss känsla av att programmet var lite väl styrt och
tillrättalagt. Den pedagogiska utformningen har lett till att ledare har känt
en frustration över att inte få styra och komma med egna åsikter. Studien är
med hermeneutiska ansats och söker ökade förståelsekunskap, därför skall inte
resultatet generaliseras.