Sök:

Pedagogers uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och Marte Meo handledning


Studiens syfte var att undersöka pedagogers skilda uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och deltagandet i Marte Meo handledning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats som bygger på intervjuer med ett antal pedagoger i förskola och skola. De frågeställningar som låg till grund för studien var: Vilka skilda uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd förekommer hos pedagoger efter deltagande i Marte Meo handledning? På vilka skilda sätt uppfattar nämnda pedagoger den erhållna handledningen i Marte Meo? Resultatet visar på kvalitativt skilda uppfattningar av studerade fenomen och företeelser. Det framgår att pedagogerna har erfarenheter av barn i behov av särskilt stöd och Marte Meo handledning. Innehållet i uppfattningarna berör synsätt på nämnda barn och erhållen handledning. Pedagogerna menar bland annat att barn med samspelssvårigheter och utåtagerande barn är en speciellt utsatt grupp. Pedagogerna beskriver hur de efter Marte Meo handledning konkret kan arbeta med att vara ett utvecklingsstöd för det enskilda barnet.Pedagogerna framhåller vidare att de genom Marte Meo handledningen erhållit en kunskapsmässig utveckling, inte bara till barn i behov av särskilt stöd utan till alla barn inom förskolan och grundskolans tidiga åldrar. De menar att de har fått redskap som utvecklar den utvecklingsstödjande dialogen och kunskaper om samspelets betydelse för barn och vuxna i verksamheterna.

Författare

Ingvor Carlsson Helena Thorp

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..