Sök:

Pedagogers syn på inskolning i förskolan - vikten av relationskapande


BakgrundStudien behandlar ämnet inskolning på förskolan och användandet av traditionell inskolningsform respektive föräldraaktiv inskolningsform. I arbetet ligger stort fokus på barnets behov av trygga relationer under inskolningsprocessen. Vi har även beskrivit barns trygghetsskapande utifrån Bowlbys anknytningsteori. Som teori har vi använt oss av Sterns utvecklingsteori där han utgår från barnets upplevelser av sig själv inom domänerna samvaro, samspel, samförstånd, samtal och sammanhang.SyfteSyftet med undersökningen är att synliggöra pedagogers syn på vad inskolningen bidrar med. Syftet är även att synliggöra deras beskrivningar av erfarenheter om olika metoder för inskolning i förskolan.MetodSom metod har vi använt oss av kvalitativ intervju med kvalitativ analys. I studien deltog sju pedagoger med förskollärarutbildning. Pedagogerna arbetar inom två olika kommuner i Västsverige.ResultatI resultatet redovisas pedagogers olika perspektiv på inskolning. Det framkommer i resultatet att en stor del av de pedagoger som varit föremål för undersökningen lyfter vinsten med ett gott samspel. För att inskolningen skall genomföras så smidigt som möjligt oavsett metod är flertalet av respondenterna av den uppfattningen att relationer är något som de primärt fokuserar på. Detta för att det leder till många fördelar för finns det en samstämmighet mellan pedagog och förälder angående inskolningsförloppet är det lättare att fortsätta arbetet. Föräldrarnas signaler och beteende påverkar barnen då de är känsliga för hur omsorgsgivaren reagerar. I resultatet framkommer det att positiva föräldrar i regel har positiva barn.

Författare

Heidi Gustafsson Imeri Sara Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..