Sök:

Pedagogers förutsättningar för att skapa delaktighet i skolan för elever med funktionshinder

C-uppsats inom specialpedagogiskt område


Delaktighet anser vi är ett viktigt begrepp för att kunna skapa bra förutsättningar för jämlikhetoch inflytande för elever med funktionshinder inom skolan. Hur delaktighet kan skapas fördessa elever påverkas av samspelet med andra och av miljön i omgivningen. Att vara delaktigär att vara respekterad i sin omgivning och detta kan höja självkänslan. Detta kan i sin turskapa en positiv utveckling för dessa elever, som gör att det är de som individer och intefunktionshindret i sig som är det huvudsakliga.Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i skolans verksamhet uppfattar att dekan skapa förutsättningar för delaktighet för elever med funktionshinder utifrån vadLäroplanen 94 skriver om delaktighet och hur delaktigheten fungerar för dessa elever ijämförelse med elever utan funktionshinder. De metoder vi har använt är intervju ochobservation, där observationerna ska ses som ett komplement till intervjuerna. Vårt resultat äratt pedagogerna upplever att de har möjlighet att skapa förutsättningar för delaktighet iskolans verksamhet för elever med funktionshinder. Verktyg för dem till detta är vilja tillsamarbete i arbetslaget, egen erfarenhet och utbildning och att anpassa undervisningen. Detror dock att förutsättningarna skulle kunna vara bättre med rätt stöd i verksamheten som tillexempel mindre elevgrupper och fler pedagoger. I jämförelse med elever utan funktionshinderanser de att elever med funktionshinder har samma möjlighet till inflytande i verksamheten.Funktionshindret i sig kan dock göra att de syns och uppmärksammas mer av pedagogerna. Ivåra observationer upplevde vi att elever med funktionshinder var mer delaktiga i sitt samspeli vuxenstyrda aktiviteter än i fri lek och vi tror därför att det i fri lek kan behövas mer stöd avpedagogerna.

Författare

Anette Anderstedt Mona Hiréd-Tedsjö

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..