Patienttillfredställelse och ökad vårdkvalitet - relationen mellan sjuksköterska och patient
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health sciencePatienttillfredsställelseSjuksköterska-patient-relationVårdkvalitetKommunikation
Hälso- och sjukvården är idag under stor förändring, driven av kraven på en mer
gynnsam ekonomi och en högre effektivitet, där personalen samtidigt ska kunna
bemöta förväntningar från en alltmer upplyst patient. När man lyfter fram
kvalitetsfrågor kan vårdens brister och fördelar upptäckas vilket kan leda till
förbättringar och förändringar. Syftet med arbetet var att belysa
problemområdet patienttillfredsställelse utifrån ett patientperspektiv. Genom
att se vad som anses viktigt för patienten i en interpersonlig relation mellan
sjuksköterska och patient kan blivande sjuksköterskor öka sin medvetenhet för
problemområdet och utföra sitt arbete med en större professionalitet. En ökad
patienttillfredsställelse kan leda till en ökad kvalitet på hälso- och
sjukvården. Att uppnå patienttillfredsställelse och därmed öka kvaliteten borde
därför vara ett befogat syfte och mål för all vårdpersonal. Metoden är ett
litteraturstudie där Peplaus interaktionsteori har varit modell för den
teoretiska referensramen. Elva vetenskapliga artiklar användes och analyserades
efter Burnards metod. Fem teman framkom som användes för att förklara
problemområdet. Resultatet visade att patienttillfredsställelse är ett område
som innefattar många delar, de viktigaste för patienter var att ta sig tid,
lyssna och vara närvarande. Slutsats, den goda interpersonliga relationen
genererar i en ökad patienttillfredsställelse som vidare leder till en ökad
vårdkvalitet.