Sök:

På väg mot framtidens kollektivtrafik i Kiruna?

en studie
om attraktiv kollektivtrafik, olika färdmedel och
finansieringsmöjligheter


Kiruna grundades i slutet av 1800-talet i samband med att gruvföretaget LKAB:s verksamhet startade. För närvarande pågår en samhällsomvandling på grund av gruvdriftens påverkan på staden. Kollektivtrafiken är en av många delar som kommer att beröras. I början av 1900-talet infördes kollektivtrafik i Kiruna genom att världens nordligaste spårväg anlades. I mitten av 1900-talet ersattes spårvägen med bussar likt många andra städer i Europa. LKAB har finansierat den lokala kollektivtrafiken i staden men mumera är kommunen ansvarig för den. Idag är det dock få människor som använder lokaltrafiken i Kiruna vilket innebär låga intäkter och höga kostnader för Kiruna kommun. Under år 2010 kommer ett nytt system för kollektivtrafiken att tas i bruk. Alternativa lösningar till dagens kollektivtrafik, till exempel en annan typ av färdmedel, är av intresse i staden. Det övergripande syftet och målet med examensarbetet har varit att studera hur kollektivtrafiken i Kiruna kan utvecklas och förbättras för att få fler människor att åka mer kollektivt samt transporteras mer aktivt genom till exempel gång och cykel. Fokusering har skett på olika faktorer som gör kollektivtrafik attraktivt, jämförelse av olika typer av kollektiva färdmedel och alternativa finansieringsmöjligheter för trafikeringen. Metod har främst varit litteraturstudier. Studiebesök i Kiruna och intervjuer med anställda på LKAB, Kiruna kommun och inom lift och kollektivtrafikbranschen har även genomförts. Resultatet visar att många faktorer påverkar kollektivtrafikens attraktivitet. Restid och turtäthet anses vara särskilt betydande. I sin tur finns det många faktorer som påverkar restiden. Därför är det är viktigt att kollektivtrafiken kommer med tidigt i planeringen. Detta bör has i åtanke vid samhällsomvandlingen. Typ av färdmedel är även en betydande faktor för restid och kollektivtrafikens attraktivitet. Dock anser merparten av de intervjuade i Kiruna att det är viktigare att systemet fungerar väl än vilket typ av färdmedel som används. Vid värdering av samtliga jämförda faktorer för olika färdmedel framkommer att trådbuss och linbana får högst värde av de olika färdmedlen. Då endast de faktorer som Kiruna kommun värdesätter högst medräknas får buss i blandtrafik högst värde. Val av färdmedel är även ett val för vilken typ av stad som vill åstadkommas. Detta är en särskild aktuell fråga med tanke på samhällsomvandlingen. För att minska persontransporternas klimatpåverkan är det nödvändigt att en övergång från bilresor till fler resor till fots, cykel och kollektivtrafik sker. Genom attraktiv kollektivtrafik, mobilitetsarbete samt engagerade arbetsgivare och invånare är detta möjligt vilket bidrar till en hållbar utveckling i staden.

Författare

Klara Blommegård

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..