Sök:

Sökresultat:

382 Uppsatser om Bloggar - Sida 1 av 26

Bloggar i Skolan : BloggOmBloggande.blogspot.com

Ett examensarbete som med fokus på elever och undervisning utreder hur bloggen kan fungera i klassrummet. Jag har samlat in tidigare uppsatser från hela världen om Bloggar i klassrummet och gjort egna enkäter och egna intervjuer med ett antal elever.Syftet var att analysera en av de många nya förekomster på internet och se hur väl den passar in i skolan. Bloggar blir lätt begränsade av tekniken som till exempel hur många datorer skolan har eller hur många som har internet hemma. Men Bloggar har också så många fördelar så om man har möjlighet så är det väl värt ett försök..

All marknadsföring är bra marknadsföring,eller? : En studie om marknadsföring via bloggar.

Vårt ämnesval är företag som marknadsför sig via personliga Bloggar. Vi som har utfört denna studie läser Bloggar dagligen och har ofta reagerat på hur vanligt det är med företag som använder personliga Bloggar som marknadsföringskanal. Studiens Huvudsyftet med denna uppsats är att undersöka hur konsumenten ser på Bloggar som marknadsföringskanal. Vi har även undersökt två delsyften: Hur konsumentens syn på företagets varumärke påverkas när företaget väljer att marknadsföra sig på personliga mode- och skönhetsBloggar, samt hur konsumentens beteende påverkas rörande faktiska köp..


Skomakarens barn går i trasiga skor - En studie av bloggar och varumärken

Detta examensarbete inom medieteknik och medieproduktion på Malmö Högskola syftar till att undersöka och analysera hur varumärken kan byggas och förankras genom Bloggar. Detta har undersökts genom text- och innehållsanalyser på Bloggar som kombinerats med kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma personer på företagen Findus och Blooms Byrå. Bloggar har makt att påverka människor när det gäller exempelvis attityder, produkter och köpbeteenden. Bloggarna och deras bloggsidor har blivit maktfaktorer att räkna med och detta måste företag som både vill vara aktiva och som inte vill vara aktiva i de sociala medierna vara medvetna om. Både företag och Bloggarna själva kan använda Bloggarna som ett verktyg för att förankra och bygga varumärken.

Interaktivitet - En fråga om politik? : En kvantitativ innehållsanalys av interaktivitet på riksdagspartiernas bloggar

Sociala medier är ett relativt nytt begrepp och hur de fungerar som verktyg för den politiska debatten är långt ifrån kartlagt, följande undersökning syftar till att beskriva relationen mellan interaktivitet och politiska Bloggar. Undersökningen grundas i en fallstudie av 14 politiska Bloggar skrivna av riksdagsledamöter och undersökningsperioden sträcker sig över ett år från juni 2010 till maj 2011. För att undersöka interaktiviteten på Bloggarna har en kvantitativ innehållsanalys genomförts. De resultat som dragits av undersökningen är främst att ett offentligt samtal mellan medborgare och politiker sker på Bloggar på riksdagsnivå, åtminstone i viss mån. Även vad som skrivs om på Bloggarna, det vill säga, vilket ämne som berörs påverkar interaktiviteten, ideologiska frågor och arbetslöshet är några av de ämnen som genererar interaktivitet från läsarnas sida..

Inte utan min blogg! : En studie om hur unga kvinnor uppfattar och påverkas av produktplacering i bloggar

Syftet med denna uppsats är att få förståelse för och beskriva hur unga kvinnor uppfattar produktplacering i Bloggar. Vi ämnar även undersöka hur Bloggarna och de som skriver dem påverkar de unga kvinnorna. Produktplacering i Bloggar är en intressant aspekt att undersöka då det är ett relativt nytt och outforskat fenomen. Vår teori har utgått från hur kommunikation går till, opinionsledare samt balansteori. Till vår empiri valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio respondenter.

"Det blir som en kompis" - en kvalitativ studie om unga tjejers bloggläsande

Denna underso?kning bygger pa? en kvalitativ metod och fokuserar pa? unga tjejer som la?ser Bloggar och deras uppfattning och tolkning av dem. Vi vill underso?ka varfo?r unga tjejer la?ser Bloggar, om la?sarna ser upp till Bloggare och om la?sarna a?r kritiska till na?gon blogg eller en del av en blogg. Fo?ljande fra?gor intresserar oss da? Bloggar a?r ett fenomen som har o?kat enormt de senaste a?ren.

Word-of-blog : Hur WOM på bloggar påverkar ett företags försäljning

Företag har länge använt sig av samtal mellan människor för att sprida budskap om produkter, tjänster och varumärken. Forskare visade redan på 1950-talet att denna typ av informella konversationer, även kallad word-of-mouth (WOM), påverkar konsumenters köpbeteende och företags försäljning. I och med utvecklandet av Internet har WOM fått ytterligare uppmärksamhet och idag ser vi att fler och fler företag använder sig av kanaler såsom internetforum och Bloggar som del av sin marknadsföring. Trots detta finns inte mycket forskning på hur WOM genom kanaler såsom dessa påverkar ett företags försäljning. Denna uppsats syftar till att undersöka om, och i så fall hur, WOM via Bloggar påverkar ett företags försäljning, där vi i uppsatsen studerar företaget L8 Nyberg.

Blogg i skolan ? en studie av gymnasieelevers och lärares bloggvanor och uppfattningar om bloggar

Den här studien handlar om Bloggar samt elevers och lärares bloggvanor på en gymnasieskola.Syftet med uppsatsen är att undersöka bloggvanor och uppfattningar om Bloggar hos gymnasieelever och lärare i en gymnasieskola. Mina frågeställningar är:*Hur definierar elever och lärare bloggen som text och genre?*Vilka bloggvanor har elever och lärare?*Vad har elever och lärare för uppfattningar om Bloggar?*Anser lärare att Bloggar kan locka till läsning och skrivande?*Vad har lärare för inställning till Bloggar i undervisningen?Den teoretiska anknytning som används är teorier om blogg som fenomen, bloggens historia, blogg i Sverige samt motiv för att blogga.Studien genomfördes genom två kvantitativa enkätundersökningar, med kvalitativa inslag i form av öppna frågor, i två klasser samt bland lärare på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Resultatet som framkom av studien är att både elever och lärare definierar Bloggar som personliga, subjektiva, ofta uppdaterade, aktuella och kortfattade. Två kvinnliga elever och två manliga lärare skriver blogg och anledningar till att de skriver är för att det är kul, för att informera/uppdatera andra om något samt för att få respons.

Föräldrarskap i bloggar;en kritisk diskursanalys

ABSTRACTIdag är Bloggar som fenomen stort i Sverige, och många människor både läser och skriver egna Bloggar. Detta har lett till att även många svenska föräldrar Bloggar. Den här studien undersökte hur den rådande genusordningen tog sig i diskursiva uttryck i blogginläggen som studerades. Något som undersöktes genom att se hur det rådande synsättet i samhället kring manligt, kvinnligt och föräldraskap framställdes i texterna. För att undersöka det genomfördes en kritisk diskursanalys av blogginlägg från en mamma- och en pappablogg, analysen baserades på genusteori.

Hur formas informationen? : En diskursanalytisk studie av institutionella medier och bloggar

Uppsatsen behandlar ämnet information och undersöker hur texten formas och skapas av aktörerna. Fokus ligger på hur informationen skiljer sig mellan Bloggar och institutionell media, vilket innebär såväl tryckta tidningar som webbtidningar. Norman Faircloughs kritiska diskursanalys samt Jürgen Habermas teori om det privata och det offentliga sätter ramen för uppsatsen där morgontidningen DN, kvällstidningen Expressen och olika blogginlägg analyseras. Vi ska utifrån en händelse se hur informationen formas av den som berättar historien. Analysen görs till en början på mikronivå genom en textanalys, för att sedan övergå till en strukturanalys där maktstrukturerna i samhället synliggörs.

Ledarskap 2.0

Den här uppsatsen tar sin utgångspunkt i att utvecklingen inom IT gått otroligt fort det senaste decenniet. Sociala medier har blivit ett av de främsta användningsområdena för Internet och de populäraste idag är Facebook, Twitter och Bloggar.Uppsatsen vill titta närmare på just Bloggar och hur dessa används utav chefer för att utöva ledarskap. Lite mer precist handlar det om hur chefer påverkar och influerar sina medarbetare genom vad de publicerar i sina Bloggar. Omkring detta presenteras sedan ett antal teorier som utgör ett ramverk för att förstå ämnet men även för analys. I analysen används sedan LMX-teorin, som handlar om utbyten mellan chef och underordnad, för att tolka de blogginlägg som valts ut.Den metod som tillämpas i denna uppsats består utav en innehållsanalys där 10 olika chefs Bloggar studerats.

Megafoner och cocktailpartyn - en granskning av riksdagsledamöters bloggar

Sociala medier handlar om interaktivitet och tvåvägskommunikation. Både experter och riksdagspartierna själva håller med om att detta är ett gyllene tillfälle för politiker att ta direktkontakt med väljarna. Men min undersökning visar att majoriteten av riksdagsledamöternas Bloggar är ingenting annat än digitala megafoner. En knapp femtedel följer partiernas riktlinjer för sociala medier. De skriver utifrån sitt personliga engagemang för politiken och uppmuntrar reaktioner från läsarna..

Blogg - Ett medium på frammarsch

Abstract Författare: Erik Bard och Michael Natanaelsson Handledare: Matts Halmerius Titel: Blogg ? ett medium på frammarsch Ämne: Medie? och kommunikationsvetenskap År: 2008 Definition: Här kommer vi att diskutera vad en blogg egentligen är, ramverket för att det skall vara en blogg samt hur de används, samt vilka genrer som finns inom bloggning, exempelvis politiska Bloggar och modeBloggar. Syfte: Att med hjälp av litteratur, tidningsartiklar och några utvalda Bloggar ta reda på hur Bloggar kan påverka politik, kommersiella syften, dagsagendan och ifall det kan bidra till en bättre demokrati. Vi ska undersöka vilken roll bloggen har gentemot de traditionella medierna och hur bloggen präglar vår åsiktsbildning och självbild i offentligheten. Diskussion: Hur kan bloggen sätta dagsagendan.

Fem myror är fler än fyra elefanter. I FRA-debatten gick bloggare samman och utmanade dagspressen.

Titel: Fem myror är fler än fyra elefanterFörfattare: Lina Hultén och Yanni UmelandHandledare: Annika BergströmExaminator: Oscar WestlundUtbildning: Göteborgs UniversitetInstitutionen för journalistik ochmasskommunikationKurs: Examensarbete i Medie- ochkommunikationsvetenskap 15hpTermin: Höstterminen 2008Sidantal: 48 sidorUppdragsgivare: DagspresskollegietSyfte: Syftet med studien är att beskriva hurdagspressen förhåller sig till Bloggar inyhetsrapporteringen.Metod och material: Kvalitativ innehållsanalys av 122 tidningsartiklar och 34 Bloggar. Materialet har analyserats med hjälp av ECA-modellen och tematiska frågescheman som utifrån denna utformats.Huvudresultat: Undersökningen beskriver hur dagspressen förhåller sig till Bloggar i fråga omnyhetsrapporteringen kring FRA-debatten.Resultatet visar att dagspressen oftaomskriver bloggen som fenomen samt hurtidningar frekvent använder bloggen somkälla både för att hämta citat, för att skapadebatt och till en viss del för att hämta fakta.De Bloggare som ges utrymme i dagspressenär framförallt elitpersoner och en blogg somförekommer i stor utsträckning ärPolitikerbloggen som ägs av TV4..

1 Nästa sida ->