Sök:

(O)trygghet i det offentliga rummet

En kvalitativ studie om ungdomars upplevelse av trygghet och otrygghet utifrån ett genusperspektiv.


SammanfattningSyftet med studien är att undersöka ungdomars upplevelse av trygghet respektive otrygghet i det offentliga rummet i Skärholmen, samt vilka strategier de har för att öka trygghetskänslan. Studien intar ett genusperspektiv och bygger på forskning och teorier om trygghet, otrygghet, genus och offentliga rum. Genom ett bekvämlighetsurval kontaktades sex respondenter och semistrukturerade, kvalitativa intervjuer genomfördes. Resultatet visar att ungdomarna generellt är trygga i det offentliga rummet i Skärholmen, särskilt på välbekanta platser, på platser där de känner många människor, samt på dagtid. De mest framträdande faktorerna som ligger till grund för upplevelsen av trygghet är kunskap och erfarenheter, kontroll och samhörighet. Det som ligger till grund för upplevelsen av otrygghet är avsaknaden av de ovan nämnda faktorerna. Detta framgår då otryggheten främst infinner sig på kvällen och natten, när det är mörkt och folktomt ute, samt på platser de inte känner till så bra. Det finns många likheter mellan tjejernas och killarnas upplevelse av trygghet, medan skillnaderna i upplevelsen av otrygghet visade sig i större utsträckning. Killarna är främst oroliga inför andra killar i gäng, och tjejerna för sexualiserat våld. Den vanligaste trygghetsfrämjande strategin är undvikande av platser och personer.

Författare

Anna Odelby Anna Pour-Mozaffar

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..