Organiserat samarbete mellan lärare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationAdministratörDistanskursDistansundervisningHögskoleundervisningLärareNätverkOrganiserat teamarbeteSamarbeteTeamTeknikpedagog
Abstrakt
Detta är en hermeneutisk studie där vi använt oss av intervjuer som
datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lärarperspektiv i
distansundervisning på Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att
lärarna och deras kollegor efterfrågade ett mer organiserat samarbete dem
emellan. Två former för ett ökat samarbete är, samarbete i team och i
distansnätverk, vilka kan existera parallellt med varandra. I nätverket ingår
alla personer som arbetar med distanskurser, allt ifrån lärare till tekniker.
Team är en mindre enhet för samarbete och är uppbyggd runt en specifik
distanskurs. Deltagarna i teamet är experter på olika yrkesområden och kan
komplettera och hjälpa varandra. Lärarna är experter på sitt område, vilket är
undervisning, och vill inte behöva känna sig tvingade att bli experter på nya
områden, för att kunna undervisa på distans. Undersökningen visar att de
teammedlemmar som kan vara till hjälp för lärarna är: Andra lärare,
Administratörer, Teknikpedagoger, Bibliotekarier, Inlånade kompetenser,
Tekniker och Studentrepresentanter. Kursen och temadeltagarna, i huvudsak
lärarna, avgör när och hur mycket de olika experterna behövs under kursen. Men
det är viktigt att vara medveten om att alla inte vill arbeta i team eller
anser att samarbete alltid är positivt. Samarbete och teamarbete ska ses som
ett stöd för lärarnas i deras arbete.