Sök:

Om vägen till förbättring med sjukgymnastens guidning vid ländryggssmärta

Patienters upplevelser av McKenzie behandling


Syftet med studien har varit att beskriva upplevelser av sjukgymnastisk behandling med inriktning på McKenzie-metoden hos patienter med ländryggssmärta. Introduktion: Det är vanligt i Sverige att drabbas av ländryggssmärta och för många individer och samhället är det ett stort hälsoproblem. Sjukgymnaster diagnostiserar och ska med smärtlindring, som fokuserar på funktionsnedsättningar och uppmuntran till rörelse, kunna behandla patienter. McKenzie är en undersöknings ? och behandlingsmetod som sjukgymnaster ofta använder vid ryggbesvär. Behandlingsmetoden bygger på fysisk aktivitet med enkla, upprepade rörelser samt utbildning och hållningsträning för att lindra symtomen. Denna kvalitativa studie innehåller intervjuer med fem patienter med ländryggssmärta och har genomförts vid personlig kontakt eller per telefon. De som har fått eller får minst två McKenzie-behandlingar, inom de senaste tre månaderna inkluderades. Deltagare till studien söktes med hjälp av sjukgymnaster med en examen i MDT. Resultat: Intervjuerna visade två teman och fem kategorier på hur informanterna upplevde den sjukgymnastiska behandlingen. Teman för studien var: vägen till förbättring samt sjukgymnastens guidning är en grundpelare. McKenzie kan vara en alternativ behandlingsmetod för ländryggspatienter. McKenzie-metoden upplevs vara enkel, men behöver kunna tillämpas i vardagen då det krävs tid och energi av den enskilda individen. Sjukgymnastens bemötande och kompetens har stor betydelse för att skapa ett förtroende mellan patient och sjukgymnast. Förtroendet kan stärkas genom att sjukgymnasten ser, hör och förstår individen framför sig. Slutsatsen är alltså att behandlingsformen kan bli bättre om sjukgymnasten är medveten om patienternas upplevelser.

Författare

Saga Hjalmarsson Therese Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.