Sök:

Om du har ett äpple vill du dela det med mig...?

en
studie av hur lärare använder musik i skolans
socialiseringsarbete


Den här uppsatsen fokuserar på hur lärare kan ta hjälp av musik i skolans socialiseringsarbete. Arbetet är byggt på kvalitativa intervjuer med tre lärare som arbetar i förskoleklass (sexåringar) respektive årskurs ett i grundskolan. Samtliga lärare använder musik i skolan, men vet inte alltid varför. Något de var säkra på var hur stor roll sång och musik kan spela i till exempel språkinlärningsprocessen. Jag ville ta reda på med vad och hur lärarna arbetar med musik, varför de använder sig av musik och vari begränsningarna ligger för att använda musik i skolan. Som grund för studien har jag valt att koncentrera mig kring begreppen musik, musikalitet, socialisering och socialt arbete. De intervjuade lärarna tycker att musik är användbart i skolan, speciellt i samband med tematiskt arbete som innebär musikintegrering. De tycker sig se att eleverna orkar arbeta in kunskap och färdighetsträning en längre tid utan att tröttna genom att använda musik i skolan. Ett oväntat resultat var att lärarna inte arbetade tydligt med social träning. Det fanns med i vissa aktiviteter, men inte i den grad jag hade föreställt mig. Framförallt var lärarna inte särskilt medvetna om varför de tillämpade vissa metoder och material. Begreppet musikalitet diskuteras, och lärarnas försök till begreppsdefinition är att en musikalisk person är bra på instrument eller sång, kan spela på ett varierat och inspirerat sätt samt finner glädje med musicerandet. För att använda musik ännu mer i skolan vill lärarna bland annat lära sig spela gitarr och få mer information om hur man praktiskt kan gå tillväga för att musicera mer i klassrummet.

Författare

Emma Sjöberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..