Sök:

Officersprofessionen i förändring

en studie om hur den högre officersutbildningen förändrats från igår till idag


Omvärldsförändringarna under de två senaste decennierna har varit av sådan karaktär attde omkullkastat de mest grundläggande idéerna om den svenska Försvarsmaktens roll ochdess uppgifter. Förändringarna har inneburit att det gamla invasionsförsvaret har lämnatstill förmån för ett insatsförsvar. Med anledning av denna utveckling har innehållet i denhögre officersutbildningen radikalt förändrats. Syftet med uppsatsen har varit att medutgångspunkt i professionsteorin utforska i vilken mån den högre officersutbildningenavspeglar den militära professionens kärnkompetenser under perioden 1985-2004.Utgångspunkt tas i professionsteorin vilken försöker förklara varför vissa yrken kan ansesvara mera professionella än andra. Officersyrkets kärnkompetenser, vilka konstitueraryrket identifieras, och omsätts sedan till de ämnen i utbildningen som utgör utbildningenskärnämnen. De visar sig vara strategi, operationer och taktik samt militärteori. Dessakärnämnen används sedan som analysverktyg för att undersöka innehållet i utbildningen.Svar söks för i vilken mån kärnämnenas utrymme i utbildningen har ökat eller minskats.Uppsatsen visar på att kärnämnenas representation var som högst under den anspänningsom rådde under kalla kriget. För att sedan från mitten till slutet av 1990-talet nedgå tillde lägsta nivåerna under den undersökta perioden. Efter 1998 års ominriktning av denhögre officersutbildningen har det åter vänt och kärnämnenas representation har ökat iförhållande till övriga generella ämnen.

Författare

Stefan Jansson

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..