Sök:

OPEVAL - för krigarnas skull


I samma ögonblick som du läser denna mening är sannolikheten stor att en svensk soldat patrullerar på en bakgata i Liberiashuvudstad Monrovia. Senare i år, eller under nästa år, utanför Afrikas ostkust, är det möjligt att en svensk sjöman embarkerarett misstänkt smuggelfartyg som blivit prejat av HMS Gävle. Samtidigt över Irak under ett Air Policing uppdrag i FN:s regiblir ett flygplan ur SWAFRAP JAS 39 belyst av ett fientligt luftvärnssystem. Vid samtliga dessa tre händelser är det tryggt attveta att den svenska materielprocessen, ingående organisationsenheter, strukturer och metoder är optimerade för att dessa soldater,sjömän och flygare skall kunna lita 100 % på sin utrustning. För visst är det så, eller ??De tre olika exemplens trovärdighet kan säkerligen diskuteras men faktum kvarstår. Idag har vi ett stort antal enheter utanförSveriges gränser och ytterligare förband står i beredskap för internationella insatser. Förutom övergången från ett invasionsförsvartill ett insatsförsvar blir också kraven allt högre på snabbare materielprocesser och mindre produktionsserierStäller dessa förändringar krav på validering av system under utvecklingsfasen, på annat sätt än vad som genomförs idag?Internationellt använder flera länder sig av en Operational Test and Evaluation organisation (OT&E) där en mycket viktig delär operationell validering (OPEVAL). Denna organisation och process innebär att deras försvarsmakter tar en mycket tydligareroll inom materielprocessen än vad vi i Sverige gör. Vad beror detta på? Är det dags för en revidering av det svenska sättet attvalidera militära materielsystem?Författaren har valt att belysa materielprocessen rörande flygsystem JAS 39 Gripen och söker svaren på frågorna inom densvenska försvarsindustrin, Försvarets materielverk och Försvarsmakten. Svaren pekar mot ett håll. Idag, i Sverige, finns detinte någon OT&E organisation med OPEVAL processer likt exempelvis det amerikanska flygvapnets. Dessa utgår främst utifrånkrigarens (slutanvändarens) perspektiv. I Sverige och särskilt inom de svenska luftstridskrafterna är TU enheterna och dåsärskilt TU JAS 39 den enhet som närmast liknar de amerikanska enheterna. Skillnaderna är dock markanta i organisation,uppgifter och mandat.Rollfördelningen mellan FM ? FMV ? industrin rörande verifierings- och valideringsverksamheten har förändrats de senareåren vilket inneburit att industrin tar ett allt större ansvar. Detta innebär förändrade roller och uppgifter för exempelvis FMVVerifierings- och Valideringscentrum rörande provning av enskilda materielsystem. Idag genomförs ingen OPEVAL av materielsystemi Försvarsmaktens regi. Orsakerna till detta finns främst att finna i det historiskt nära samarbetet inom materielprocessenmellan aktörerna. Uppsatsen visar på ett behov av en ny syn på validering av militära materielsystem. Denna måsteoundvikligen utgå från krigarnas krav och bör ske i Försvarsmaktens regi. Sammanfattningsvis är alltså inte frågan om enOPEVAL skall ske eller inte. Det sker alltid en OPEVAL! Frågan är om den ska ske i ordnade former under materielprocesseneller av en ensam svensk flygare, sjöman eller soldat i en mission någonstans långt utanför Sveriges gränser.

Författare

Peter Nilsson

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..