Sök:

Nyckeltal inom underhållsverksamhet

en fallstudie av underhållsenheten på SSAB Tunnplåt AB i Luleå


I det här arbetet kommer ett tillvägagångssätt för framtagning av nyckeltal inom underhålls-verksamhet att presenteras. Uppdraget har tilldelats av SSAB Tunnplåt i Luleå, en av Nordens största ståltillverkare. Nyckeltal inom underhåll är ett eftersatt ämne inom både litteratur och bland företag vilket föranledde SSAB ett behov att kartlägga sin underhållsverksamhet för att kunna ta fram nyckeltal anpassade för den egna verksamheten. Anledningen till att använda nyckeltal grundar sig i ett behov av att mäta prestanda. Att mäta prestanda för ett företag är nödvändigt för att kunna förbättra verksamheten. SSAB använder målstyrning för att förbättra verksamheten vilket innebär att olika verksamhetsområden inom företaget sätter upp mål som man arbetar för att uppnå. Det är i detta arbete nyckeltal är ett nödvändigt hjälpmedel eftersom nyckeltalen fungerar som ett verktyg för att uppnå målen. Under arbetets gång visade det sig finnas ett behov av att kategorisera nyckeltal för att kunna få en överblick i vad som menas med prestanda. Denna kategorisering mynnade ut i en modell som beskriver ett tillvägagångssätt vid framtagning av nyckeltal. Det krävs vissa förutsättningar för att ett företag på ett strukturerat och systematiskt sätt skall kunna arbeta med nyckeltal. En av förutsättningarna är att rätt information finns tillgänglig i rätt mängd och i rätt tid. Nyckeltal för underhåll baseras på information som rör underhållsverksamheten. För att kunna konstruera dessa nyckeltal måste det finnas relevant och lättillgänglig information. Idag finns på marknaden datoriserade informationssystem som hjälpmedel för att samla information om underhållsverksamheten. Dessa datoriserade informationssystem kallas inom branschen för underhållssystem. Ett underhållssystem måste vara utformat så att rätt information finns tillgänglig vid beräkning av nyckeltal. Detta förutsätter också att underhållssystemet används på rätt sätt, att rätt information lagras i systemet i tillräcklig mängd. En annan förutsättning för att följa upp nyckeltal är att de som skall använda nyckeltalen har ett väl definierat syfte med varför nyckeltalen skall följas upp och vad det egentligen är som skall mätas. Om detta är väl definierat underlättar det i sin tur jobbet att förmedla och förankra nyckeltalen hos alla medarbetare, främst de som skall fylla i uppgifter i underhållssystemet. Nyckeltal är inte till för att en ledningsfunktion skall kunna peta sina medarbetare i ögonen, de är till för att på ett effektivt sätt styra en verksamhet mot ett bestämt mål.

Författare

Mikael Renström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.