Sök:

Naturvistelse i förskolan

En undersökning av förskollärares uppfattningar


Vår studie handlar om förskollärares syfte med naturvistelse. Vad de vill uppnå med den och vad de anser att barnen lär sig under den. Vi har även valt att belysa vilken prioritet de lägger vid vistelse i naturen och hur de ser på sina förutsättningar. Anledningen till att vi valt detta område är att vi är intresserade av naturen och har förhoppning om att även kommande generationer ska finna glädjen i naturvistelsen. Vår teori är att naturintresse skapas genom möjlighet att vistas ute i naturen. Därtill kommer de vuxnas förhållningssätt och deras förmåga att förmedla det lustfyllda i naturvistelsen. I vår undersökning har vi genomfört en intervjustudie med personal i förskolan. Resultatet vi fick visar på att naturvistelsen har en relativt stor plats på många förskolor, de flesta är ute i naturen minst en gång i veckan. Det skiljer mellan olika uppfattningar om naturen som lärandemiljö och lärarens roll i den. En del förskollärare ser det konkreta handlandet och olika aktiviteter medan andra ser en helhet där barnets utveckling står i centrum. Dessa har vi lyft fram i vår uppsats.

Författare

Malin Karvonen Evelina Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..