Sök:

När tron på neutralitet krockar med verkligheten

en
religionsvetenskaplig fallstudie om icke-konfessionell
undervisning och blinda fläckar.


Syftet med detta examensarbete var att utifrån ett religionsvetenskapligt perspektiv analysera begreppet ?icke-konfessionell?. Studien genomfördes i form av en fallstudie, där jag valde att kartlägga hur gymnasielärare vid samhällsprogrammet i en skola i Norrbotten tolkade begreppet ?icke- konfessionell?. Med hjälp av uppsatsens bakgrund analyserade jag vilka konsekvenser deras tolkning av begreppet fick för undervisningen. Resultatet visar att begreppet icke-konfessionell undervisning saknar relevans i dagens skola. Begreppet kopplades till religiösa åskådningar vilket ledde till att tros- och livsåskådningar av icke-religiös karaktär undgick det grundläggande syftet med begreppet. Det alternativ som jag fört fram i uppsatsen är formuleringar som redan finns omnämnda i läroplanen. Dessa formuleringar har jag valt att sammanställa i följande mening: Undervisningen skall vara saklig och allsidig så att eleven inte blir ensidigt påverkad till förmån för den ena eller andra åskådningen, och då värderingar redovisas skall det alltid klart framgå vem det är som står för dem.

Författare

David Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..