Sök:

När läsinlärningen inte går enligt mallen

Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? Hur organiserar skolan särskilt stöd?


Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder och förutsättningar som ges till elever som inteföljer mallen vid läsinlärning. Arbetet har utgått från frågeställningarna:- Hur arbetar pedagoger med läsinlärning?- Hur organiserar skolan särskilt stöd?Metod: Studien är en kvalitativ studie i form av intervjuer. Intervjuer har genomförts med trepedagoger och tre rektorer. Samtliga intervjuer spelades in på band.Resultat: Utifrån min undersökning kan jag se att pedagogerna använder sig av många olikametoder när de arbetar med läsinlärning. De blandar traditionellt med nytt. I arbetet närläsinlärningen inte går enligt mallen förändrar de sin undervisning efter bästa förmåga. Andrametoder, en-till-en undervisningsmetoder, använder pedagogerna i samarbete med skolansspecialpedagog. De organisatoriska förutsättningarna ser från grunden olika ut bland annatberoende på elevantal. Vid organisation av särskilt stöd förlitas det mycket på att pedagogernasjälva förändrar undervisningen. Ibland sätts extra resurser in i form av ytterligare enpedagog.Betydelse för läraryrket: Arbetet har stor betydelse för läraryrket, både för färdiga ochblivande pedagoger, då alla sannolikt någon gång kommer att möta elever som inte följermallen vid läsinlärning.

Författare

My Engström

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..