Sök:

När flickor tystnar

ett försök att stärka självkänslan och medvetandegöra unga flickors syn på feminism, kön och jämställdhet


Syftet med vårt examensarbete var att genom värderingsöningar i en högstadieklass försöka stärka självkänslan och medvetandegöra unga flickors syn på feminism, kön och jämställdhet. Vi valde att dela ut anonyma ostrukturerade enkäter vid första tillfället som en förstudie för att få en inblick om varje enskilld individs syn och kunskap om ämnet. Sedan följde ett antal lektionstillfällen med värdringsövningar. För att kunna undersöka om värderingsövningarna påverkade flickorna så använde vi oss av strukturerade observationer som mätmetod där vi i förväg kunde fastställa vad vi ville titta på i form av ett observationsprotokoll för varje värderingsövning. Som slutstudie valöde vi att åter lämna ut samma enkät för att se om en förändring skett. Dessa enkäter lät vi sedan kategorisera i positiva och negativa svar. Enkät ett och enkät två valde vi att dela in i vårt syftes givna kategorier: feminism, kön, jämställdhet och självkänsla. Utifrån flickornas enkätsvar och observationer har vi på så sätt kommit fram till ett resultat som visar att flickorna har ökat sin medvetenhet kring vårt syftes begrepp. Men att flickorna har svårt att se sig som underordnade det manliga könet i samhället.

Författare

Carolina Andersson Emma Nordén

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..