Sök:

När etik möter verklighet

en studie i etik inom eventproduktion


I dagens samhälle är reklam ofta förekommande. Dagens samhälle kallas ibland för ett ?upplevelsesamhälle?. Marknadsförare i upplevelsesamhället använder sig av nya metoder för att nå ut med sina budskap. En av dessa är eventmarknadsföring. Den här studiens syfte är att utreda eventproducenters etiska ställningstaganden. Studien använder sig av en primär och en sekundär frågeställning. Den primära frågeställningen är ?uppfyller beskrivningen av de events som idag genomförs kraven som de etiska gränsdragningarna ställer?? och den sekundära är ?hur är eventproducenters etiska känslighet i förhållande till de event de producerar??. För att utreda eventproducenters etiska ställningstaganden har fyra etiska gränsdragningar använts som undersökningsverktyg. De etiska gränsdragningarna har konstruerats utifrån utilitaristisk morallära och företagsetik. I studien har en kvalitativ metod använts. Genom att använda en kvalitativ metod har studien skapat en djupare förståelse för eventproducenters etiska tankar. Utifrån kvalitativa intervjuer har data insamlats, som sedan har analyserats med hjälp av diskursanalys. Analysen resulterade i tre huvuddiskurser: intressekonfliktdiskursen, miljödiskursen och den ansvarsfrånsägande diskursen. Intressekonfliktdiskursen har tre subdiskurser, den kommersialistiska diskursen, sexismdiskursen och den laglydiga diskursen. Miljödiskursen står för sig själv och den ansvarsfrånsägande diskursen har två subdiskurser, påverkandiskursen och varumärkesdiskursen. Diskurserna vägs mot de fyra etiska gränsdragningarna i diskussionen. Studiens resultat är att eventproduktioner inte är etiskt försvarbara på grund av att de inte kan leva upp till dessa gränsdragningar. Eventproduktioner anses inte leva upp till tre av de etiska gränsdragningarna. Eftersom att detta är krav för att marknadsföring ska kunna anses vara etiskt försvarbar blir konklusionen att eventmarknadsföring inte är etiskt försvarbar. Resultatet visar att eventmarknadsföring inte ger individer möjlighet att välja bort marknadsföring. Eventproduktioner är lokaliserade på platser där det inte ska gå att undvika dem. Eventmarknadsföringen är även skadlig mot individer. Detta utifrån att de eventproduktioner som skapas har en icke önskvärd syn på alkohol. Genom att konsekvent endast visa upp den positiva bilden av företags varumärken är eventmarknadsföringen även vilseledande.

Författare

Anton Kallioniemi-Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..