Några specialpedagogers syn på begreppet handledning
Forskning behövs för att öka kunskap om nya och befintliga användningsområden
samt utveckla eller förbättra befintliga metoder, produkter samt system. Den
forskningsetik som är styrande idag har sin grund i Nürnbergrättegången. Rättegången
hölls efter andra världskriget där läkare ställdes inför rätta för att utfört
oetiska experiment på fångar i nazityska koncentrationsläger. Idag finns det ett
antal etiska deklarationer som skall följas när människan ingår i forskningsprojekt.
Syftet med denna studie var att undersöka hur deltagare upplever sitt
deltagande i forskningsprojekt vid en klinisk forskningsenhet. Intervjuer
genomfördes med fyra respondenter som var deltagare vid en klinisk
forskningsenhet i södra Sverige. Intervjuerna spelades in, transkriberades samt
analyserades med hjälp av innehållsanalys. I resultatet framkom det två
huvudkategorier: anledning till att deltaga och engagemang. Första
huvudkategorin innehåller tre underkategorier: ekonomisk vinning, hälsostatus,
medmänsklig insats. Den andra huvudkategorin delades in i två underkategorier:
personalens bemötande, socialt samspel. En konklusion av studien är att
deltagandet fyller en del av människans grundläggande behov så som trygghet,
bekräftelse och gemenskap.