Sök:

Några specialpedagogers syn på begreppet handledning


Forskning behövs för att öka kunskap om nya och befintliga användningsområden samt utveckla eller förbättra befintliga metoder, produkter samt system. Den forskningsetik som är styrande idag har sin grund i Nürnbergrättegången. Rättegången hölls efter andra världskriget där läkare ställdes inför rätta för att utfört oetiska experiment på fångar i nazityska koncentrationsläger. Idag finns det ett antal etiska deklarationer som skall följas när människan ingår i forskningsprojekt. Syftet med denna studie var att undersöka hur deltagare upplever sitt deltagande i forskningsprojekt vid en klinisk forskningsenhet. Intervjuer genomfördes med fyra respondenter som var deltagare vid en klinisk forskningsenhet i södra Sverige. Intervjuerna spelades in, transkriberades samt analyserades med hjälp av innehållsanalys. I resultatet framkom det två huvudkategorier: anledning till att deltaga och engagemang. Första huvudkategorin innehåller tre underkategorier: ekonomisk vinning, hälsostatus, medmänsklig insats. Den andra huvudkategorin delades in i två underkategorier: personalens bemötande, socialt samspel. En konklusion av studien är att deltagandet fyller en del av människans grundläggande behov så som trygghet, bekräftelse och gemenskap.

Författare

pernilla spagnolo

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..