Sök:

Musikundervisning för alla?

En studie om hur musikläraren kan möjliggöra lärande i ämnet musik


Syftet med denna undersökning var att ur ett lärstilsperspektiv utveckla kunskap om hur musikläraren kan möjliggöra lärande för elever i ämnet musik på låg- och mellanstadiet. Utifrån syftet hade två forskningsfrågor formulerats: Hur kan musiklärare anpassa undervisningen och möjliggöra lärande för alla elever? Och Hur arbetar lärare för att bedöma om eleven har lärt sig det som avses? Forskningsmetoden som användes var en kvalitativ intervjustudie där musiklärare som undervisade på låg - och mellanstadiet deltog. Resultatet analyserades ur ett lärstilsperspektiv och utifrån syftets två formulerade forskningsfrågor. Resultatet visar att i ämnet musik får eleverna tillfälle att använda sig av olika lärstilar då det ingår i undervisningen att spela, sjunga, röra sig, lyssna på och gestalta musik. De olika lärstilarna är dock representerade olika mycket i de olika momenten. Resultatet visar också att lärarna inte kan vara säkra på att de når ut till alla elever. Genom att arbeta med målsättningen att lärare ser alla elever och att de ger tydliga instruktioner ökar chanserna till att allas möjlighet att förstå betydligt. Resultatet visar att lärarna grundar sin bedömning på det de hör. Samtliga lärare påpekade dessutom att om eleverna är närvarande på lektionerna och gör sitt bästa uppnår de kunskapsmålen som finns i Skolverkets kursplan för musik.

Författare

Cecilia Idstedt

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..