Sök:

Musikkonsumtion i informationssamhället

En kartläggning av konsumentbeteendet hos Uppsalas studenter


Musikmarknaden har genomga?tt stora fo?ra?ndringar da?r fysiska inko?p av CD-skivor fasas ut till fo?rma?n fo?r molnbaserade tja?nster med stro?mmande media. Konsumenternas vanor fo?ra?ndras i takt med denna utveckling da?r sociala medier och andra Internetbaserade tja?nster fa?r en allt sto?rre roll. Syftet med denna uppsats a?r att identifiera Uppsalastudenters konsumentbeteende med avseende pa? musik. Mer precist underso?ks vilka sociala faktorer som pa?verkar studenterna fo?r att de ska uppta?cka ny musik.De teorier som anva?nds ha?rstammar fra?n den o?vergripande teorin Konsumentbeteende, med inriktningarna Word-of-mouth (WOM) och referensgrupper. Fyra attribut som tillsammans utgo?r en lyckad WOM-process identifierades, da?r samtliga attribut har inverkan pa? hur musik uppta?cks. Varje attribut tilldelades da?refter ett pa?sta?ende som med hja?lp av statistiska resultat antingen sta?rktes eller fo?rkastades genom analys. En kvantitativ metod anva?ndes da?r en enka?tunderso?kning utgjorde det empiriska materialet.Resultatet av studien visar att de tva? fra?msta sociala faktorerna som pa?verkar uppta?ckten av musik a?r styrkan hos de sociala banden samt referensgruppers acceptans. Mer konkret visar resultatet att na?ra va?nner/familj a?r den vanligaste ka?llan fo?r musiktips samtidigt som Spotify a?r den i sa?rklass vanligaste kanalen att motta dessa tips igenom. Na?r studenter ger musiktips sker det fra?mst till na?ra va?nner med intentionen att mottagaren ska uppskatta tipset. 

Författare

Emma Ivarsson André Åhl Persson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..