Sök:

Musikklass - ett pedagogiskt spänningsfält

en undersökning av lärares syn på musikklassverksamhet, musikalisk kunskap och musikalitet


Undersökningen behandlar den pedagogiska verksamheten i musikklasser i grundskolan med inriktning körsång utifrån tre centrala begrepp: musikklassverksamheten, musikalisk kunskap och musikalitet. Syftet är att undersöka hur lärare verksamma i musikklasser tänker kring dessa områden samt att reflektera över hur olika synsätt kan ta sig uttryck i undervisningen. Den musikpedagogiska verksamheten är mångfacetterad och komplex, liksom det musikaliska kunskapområdet och musikalitetsbegreppet. En mängd faktorer påverkar hur undervisningen utformas, från yttre ramfaktorer till den enskilda pedagogens synsätt och värderingar. Vare sig värderingarna är medvetna eller omedvetna spelar de en viktig roll i formandet av den pedagogiska identiteten. Det gäller inte minst synen på musikalisk kunskap och musikalitet. Undersökningen har explorativa drag och utgår från pedagogiska spänningsfält som skapats kring de tre centrala begreppen. Fälten musikalisk kunskap och musikalitet har spänts upp mellan tre olika synsätt på eller dimensioner av respektive begrepp. Sammanlagt sex lärare från två skolor med musikklassprofil i Stockholms län har intervjuats kring olika aspekter av spänningsfälten. Resultaten visar att lärarna i sitt yrke ständigt ställs inför val och pedagogiska balansgångar. Många tankar kring de tre centrala områdena kommer fram, liksom tankar kring musikämnet i skolan, kör som pedagogisk verksamhet, profilklasskonceptet och lärarrollen.

Författare

Elisabeth Lutteman

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..