Multimodalitet och IKT i lärares vardagspraktik
Lärares främjande och hindrande förutsättningar inom ett multimodalt arbetssätt med fokus på IKT
Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur lärares arbetssituation inom multimodalt arbete med IKT påverkas av olika förutsättningar utifrån lärares egen reflektion. För att besvara vårt syfte har vi nyttjat kvalitativa intervjuer som metod. Urvalet av intervjupersoner gjordes i samspråk med kommunens pedagogiska IT-resurscentrum som besitter god kunskap om lärare som aktivt arbetar med IKT och multimodalitet. Vi har genomfört tre intervjuer samt en testintervju för att besvara vårt syfte. Studiens resultat visar på att lärarna är osjälviska och sällan klagar i sin yrkesroll, de har svårt att nämna hinder i sitt arbete med IKT. De främjande förutsättningarna som lärarna nämner med ett multimodalt arbetssätt är framförallt de vinster eleverna erhåller då de arbetar utifrån dessa metoder, särskilt nämns de elever med svårigheter som vinnare. Lärarna ansåg att de två största hindren för ett multimodalt arbete med IKT var avsaknad av utrustning samt okunskap. Sökord: arbetssituation, IKT, multimodalitet, lärarperspektiv, grundskola