Sök:

Motivation

en undersökning om hur matematikuppgifter kan
vara för att elever ska finna dem motiverande


Syftet med vårt arbete var att ta reda på hur matematikuppgifter kan vara för att elever ska finna dem motiverande. Den empiriska delen av vår undersökning genomfördes med 27 elever i år 8. Under den första delen av undersökningen lät vi eleverna själva konstruera uppgifter. När de gjorde detta skulle de ha motivationsfaktorerna intresse, utmaning, nyttig och rolig i åtanke. Den andra delen bestod av att eleverna fick lösa uppgifter som vi konstruerat med elevernas egna uppgifter som grund. I den första delen av undersökningen skulle eleverna motivera sina svar och i den andra delen fylla i vad de tyckte om uppgifterna samt vad de kände då de löste dessa. För att få fram ett resultat använde vi oss av enkäter. Den första delen av vårt resultat visade hur eleverna tyckte att en uppgift ska vara för att vara motiverande. I den andra delen av resultatet fick vi veta om eleverna ansåg att de uppgifter vi konstruerat var motiverande.

Författare

Erika Ejrevi Sofie Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..