Sök:

More Than Melody

ett låtskrivningsprojekt som medel för
lärande


More Than Melody (M.T.M.) är ett låtskrivningsprojekt med intentionen att integrera musik- och svenskaämnet i ett skapandesammanhang. Elevernas uppgift i projektet är att tillsammans skriva låtar genom att skapa text och musik samt utifrån egna förutsättningar utveckla egna lösningar genom att prova, utforska och praktiskt tillämpa sina kunskaper och erfarenheter. Syftet med studien är att undersöka hur ett låtskrivningsprojekt som M.T.M. kan inverka på elevers lärande samt hur de deltagande lärarna i projektet förhåller sig till och påverkas av detta lärandeperspektiv. Projektet har under de tre år som studien sträcker sig över (2005/2006, 2006/2007, 2007/2008) involverat elever i årskurs fem samt klass- och musiklärare från grundskolor i Umeå kommun med omnejd. Resultaten i studien är baserade på intervjuer och enkätundersökningar med deltagare från de tre olika projekt- perioderna. De övergripande teman som framkommer i studiens resultat, i relation till elevernas och lärarnas syn på lärande i låtskrivningsprojektet M.T.M., är sammanhang, emotion, kreativitet och interaktion. I studien tillskrivs att ha roligt som en genomgående emotion för projektprocessen och eleverna beskriver vikten av att känna glädje som motivation till ett meningsfullt lärande. Eleverna och lärarna talar i stor utsträckning om betydelsen av social interaktion och kreativitet för att uppleva sammanhang i undervisningen och som medel för lärande. Lärarna menar att projektet gett eleverna en ökad tilltro till den egna förmågan samt verkat som inspiration för dem själva och deras framtida förhållningssätt till lärande i projektform.

Författare

Göran Wretling

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..