Sök:

Mobiltelefoni - en djungel för konsumenterna

Vilka faktorer påverkar valet av mobiloperatör?


SammanfattningÄmnesfördjupande arbete inom marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Civilekonomprogrammet, 4FE03E, VT 2011.Författare:David BrooHandledare:Sarah PhilipsonTitel:Mobiltelefoni ? en djungel för konsumenterna. Vilka faktorer påverkar deras val av mobiloperatör?Syfte:Uppsatsens syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör. Ett delsyfte är att undersöka vad som påverkar deras lojalitet till sin operatör.Frågeställning:Vilka faktorer påverkar de svenska konsumenternas val av mobiloperatör?Metod:Det teoretiska materialet består av litteratur och vetenskapliga artiklar. Den empiriska delen genomfördes med hjälp av två fokusgrupper med totalt 20 studenter från Linnéuniversitetet i Växjö samt genom diverse hemsidor, branschpress och facktidningar.Slutsats:Trygghet, täckning och pris är viktiga faktorer i konsumenternas val av operatör. Det verkar dock som om operatörerna inte differentierar sig i tillräcklig utsträckning. Etiska värden, frihet och flexibilitet är faktorer som skulle kunna bidra till en tydligare differentiering av operatörernas varumärken. I dagsläget är konsumenterna lojala till sin operatör då de inte anser det vara lönt att byta. De uppfattar istället branschen som "en djungel" och är därför lojala till sin operatör.Nyckelord:Varumärke, konsumenter, lojalitet, mobiloperatör, konsumentbeteende

Författare

David Broo

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..