Sök:

Mellan pärmarna finns jag

En kvalitativ studie om pedagogers arbete med portfolio i förskolan


Syftet med uppsatsen är att belysa hur pedagoger i förskolan resonerar kring användningen av portfolio i den praktiska verksamheten. Syftet är även att analysera vilken funktion berörda pedagoger anser att portfolion har. I studien har vi använt oss av kvalitativ undersökning genom enkäter. Vi har utfört studien bland frivilliga förskolor som arbetar med portfolio. I uppsatsens bakgrund behandlas litteratur som beskriver hur pedagoger kan arbeta med portfolio, det vill säga sådant som rör portfolions syfte, innehåll, verktyg och arbetssätt. I avsnittet tidigare forskning och aktuell litteratur presenteras forskning som knyter an till dokumentation, lärande och samspel vilka kan ses som grundläggande byggstenar i förskolans arbete med portfolio. I teoridelen belyses Vygotskijs, Piagets och Deweys teorier om lärande. I resultatdelen har vi använt oss av tidigare forskning och aktuell litteratur, samt lärandeteorier för att kunna analysera och jämföra våra enkätsvar om förutsättningarna för arbetet med portfolio, organisering av portfolioarbetet, portfolions form och innehåll samt för- och nackdelar i arbetet med portfolio. Analysen visar att förutsättningarna för att arbeta med portfolio genomsyrar nästan allt som pedagogerna pratar om och ute i verksamheten har de olika förutsättningar.

Författare

Annica Englundh Agneta Ståhl

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..