Sök:

Sökresultat:

2219 Uppsatser om Barnet - Sida 1 av 148

JAG SER DET KOMPETENTA BARNET! : Men vad menar jag och vad gör jag?

Studien behandlar begreppet det kompetenta Barnet och dess komplexitet. Denerfarenhet vi har genom att vara verksamma i förskolan innebär att vi uppleverbegreppet används utan någon större eftertanke eller notis av dess betydelse. Syfte medstudien är att förklara och förstå innebörden av begreppet det kompetenta Barnet iförskolan. Studiens litteraturgenomgång berör aktuell forskning inom området,begreppet det kompetenta Barnet och barnsyn. Datainsamlingen som ligger till grund förstudien består av åtta kvalitativa intervjuer med förskollärare och genomfördes med stödav fenomenografin.

Barnet som alla talar om- Pedagogers tankar kring förhållningssätt och metoder för barn med koncentrationssvårigheter.

Resultatet av studien visar att pedagogerna har en liknade syn på koncentrationssvårigheter. Det som pedagogerna upplever som pedagogiska svårigheter är sådant som de själva inte kan påverka, ex. Barnets livssituation, gruppstorlekar, och sin egen otillräcklighet. Ett barn i svårigheter ger pedagoger en möjlighet till att tänka igenom sitt förhållningssätt och genom det utvecklas som pedagog. Pedagogernas förhållningssätt gentemot Barnet är av stor betydelse.

Utvecklingssamtalet i förskolan ? En studie om föräldrars erfarenheter och förväntningar

I förskolans utvecklingssamtal skall personal och föräldrar diskutera Barnets utveckling ochlärande, vad Barnet gör, hur det trivs och hur Barnet fungerar socialt (Skolverket 2005). Detfinns inga mål Barnet skall uppnå, som beskriver vad Barnet skall kunna vid en viss tidpunkt.Det anses dock viktigt att följa Barnets utveckling och lärande, men det är inte detsammasom att bedöma Barnet utifrån fastställda kriterier och normer (Prop.2004/05:11).SYFTE:Vårt syfte med studien är att ta reda på vad föräldrar förväntar sig av utvecklingssamtal iförskolan, och vad de anser vara av betydelse i pedagogens roll under utvecklingssamtalet.METOD:Vi har valt att använda oss av self report som metod till vår studie. En self report är enskriven text av en person om ett fenomen som en forskare vill veta mer av. I vår studie är detföräldrar som skrivit ner berättelser utifrån frågeställningar om utvecklingssamtal iförskolan.RESULTAT:Resultatet visar att föräldrar vill veta hur Barnet har det på förskolan. Föräldrarna villframförallt veta hur Barnet fungerar i gruppen, i det sociala samspelet.

Mammabarnanstalt : Barn i fängelse - bra för barnet, bra för mamman, bra för samhället

Synen på vad som är bäst för Barnet då modern sitter på anstalt har förändrats. Det har visat sig att det bästa för Barnet i många fall är att stanna hos sin moder trots fängelsevistelse, snarare än att separeras och placeras i fosterhem vilket tidigare varit den rådande uppfattningen. Mitt förslag är ett ställningstagande i en nu rådande het debatt..

Sjuksköterskans upplevelse av att vårda barn med cancer : En litteraturstudie

Syfte: Är att beskriva hur sjuksköterskan upplevelser att vårda barn med cancer.Metod: En beskrivande litteraturstudie som baserats på elva vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats och en med både kvalitativ och kvantitativ ansats. Litteratursökningen genomfördes i databaserna Cinahl och Pubmed.  Huvudresultat: Att tillgodose Barnet och föräldrarnas behov, sjuksköterskans upplevelse av den egna förmågan att vårda barn med cancer, sjuksköterskans relation till Barnet samt hur sjuksköterskan upplever att vårda Barnet i det palliativa skedet var fyra teman som identifierades. Några viktiga aspekter som framkom var att Barnet och föräldrarna skulle involveras i Barnet omvårdnad, sjuksköterskan tankar kring sitt agerande, att sjuksköterskan inger hopp till Barnet och att sjuksköterskan kan känna hjälplöshet och maktlöshet när Barnet befinner sig i det palliativa skedet.Slutsats: Sjuksköterskan som möter barn med cancer har ett psykiskt och känslomässigt påfrestande arbete. Varje dag utsätts sjuksköterskan för olika utmaningar i mötet av barnen, sjuksköterskan har som roll att försöka inkluderade både föräldrarna och Barnet i sjukdoms förlopp.

Ett barn blir till - diskursiva konstruktioner av Barnet i förskolans läroplan

Detta examensarbete utgörs av en diskursteoretisk textanalys av förskolans läroplan i syfte att undersöka förskolans konstituerande makt att bestämma vad ett barn är. Genom att analysera hur ett antal nodalpunkter kopplas och misslyckas med att kopplas samman i ekvivalenskedjor som fyller begreppet ? mästersignifikanten ? Barnet med innehåll har jag velat kartlägga hur Barnet konstrueras. Analysen visar hur de diskursiva konstruktionerna ?det ofärdiga Barnet?, ?det kompetenta Barnet?, ?det situerade Barnet?, ?Barnet som natur? samt ?det individuella Barnet? skrivs fram i läroplanen, hur de förhåller sig till varandra och hur det priviligierade tecknet lärande fungerar som meningsskapare åt Barnet inom de olika diskursiva konstruktionerna.

Jag orkar inte! ? En kvalitativ undersökning om pedagogens bemötande av det utagerande barnet i förskolan och skolan

Vår examensuppsats handlar om det utagerande Barnet i förskolan och skolans yngre år. Trots att vi är medvetna om att undersökningen är i liten skala är det ändå vårt syfte att göra en jämförelse mellan pedagogens bemötande av Barnet med ett utagerande beteende i förskolan och skolan samt kunna se om det finns skillnader mellan pedagogens bemötande i förskolan och skolan av detta barn. I den empiriska delen beskrivs tillvägagångssättet i vår kvalitativa undersökning, som består av semistrukturerade intervjuer. Efter den empiriska delen kommer en resultatredovisning. Där fick vi fram informanternas syn på det utagerande Barnet samt hur de bemöter detta barn i förskolan och skolan.

Jag orkar inte! ? En kvalitativ undersökning om pedagogens bemötande av det utagerande barnet i förskolan och skolan

Vår examensuppsats handlar om det utagerande Barnet i förskolan och skolans yngre år. Trots att vi är medvetna om att undersökningen är i liten skala är det ändå vårt syfte att göra en jämförelse mellan pedagogens bemötande av Barnet med ett utagerande beteende i förskolan och skolan samt kunna se om det finns skillnader mellan pedagogens bemötande i förskolan och skolan av detta barn. I den empiriska delen beskrivs tillvägagångssättet i vår kvalitativa undersökning, som består av semistrukturerade intervjuer. Efter den empiriska delen kommer en resultatredovisning. Där fick vi fram informanternas syn på det utagerande Barnet samt hur de bemöter detta barn i förskolan och skolan.

Det kreativa barnet - En studie kring skapande verksamhet inom Reggio Emiliainspirerade förskolor

Bakgrund:I litteraturen som framhålls i bakgrunden står att läsa att pedagoger inom Reggio Emilia har en stor tilltro till Barnet. Deras synsätt är att Barnet är kompetent och full av nyfikenhet och lust till att lära. Pedagogen har en mycket viktig roll för att låta dessa kunskaper komma fram, tillsammans med Barnet skall pedagogerna vara medupptäckare. Inom filosofin är miljön en mycket viktig del för att det skapande Barnet skall få upptäcka och utveckla sinfantasi. För att göra Barnet medvetet om sin utveckling används dokumentation ochreflektion som ett flitigt redskap.Syfte:Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet inom Reggio Emiliainspirerade förskolor.Metod:Studien utgår från kvalitativ metod och redskapen som använts är intervju och observation.

En studie av barnet, normen och döden i Tim Burtons versverk : En tematisk och komparativ analys.

Syftet med min uppsats har varit att undersöka mönster som binder samman normen, Barnet och döden i Tim Burtons verssamling The melancholy death of Oyster boy and other stories. Detta gör jag med hjälp av en tematisk och komparativ metod för att undersöka motivet konflikten mellan Barnet och samhället i boken i jämförelse med traditionell och subversiv barnlitteratur. Jag inleder med en översikt av hur konflikten mellan Barnet och samhället sett ut i barnlitteratur, där drar jag även paralleller till Burtons bok. Därefter gör jag en analys av relationen mellan föräldrarna och barnen i boken i jämförelse med subversiv och traditionell barnlitteratur, för att visa på hur detta motiv kommer fram i Burtons bok. Jag går sedan över till att diskutera relationen till andra karaktärer, samt Barnet och normen, för att sedan avsluta med en översikt av motivet döden i barnlitteratur och hur detta motiv framkommer i Burtons berättelser..

Diagnoserna ADHD/DAMP, deras betydelse för det enskilda barnet och den pedagogiska verksamheten : Fördelar respektive nackdelar med diagnostisering av barn

Syftet med vår undersökning är att titta närmare på diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda Barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att få en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer där frågorna var halvstrukturerade. Intervjudeltagarna kunde utifrån denna struktur föra fram sina personliga tankar, åsikter och erfarenheter. Intervjudeltagarnas arbetslivserfarenheter varierade, de jobbade på olika ställen i Västerbotten samt hade olika professioner. Detta var ett medvetet val då vi ville få ett bredare perspektiv angående diagnosernas för- och nackdelar.I resultatet framgick det att diagnoserna kan innebära både för- och nackdelar beroende på hur de vuxna i Barnets omgivning väljer att tolka vetskapen om en diagnos.

När barnet drabbas av cancer - föräldrars upplevelser

Varje år drabbas ungefär 300 barn av olika typer av cancer i Sverige. När Barnet drabbas av cancer så hamnar föräldrarna i en krissituation, och då kan de behöva mer stöd för att hantera denna svåra situation. Föräldrarna är länken till Barnet, är inte mamma och pappa starka och mår bra så kan inte Barnet heller må bra. Syftet med denna studie är att beskriva föräldrars upplevelser när Barnet har drabbats av cancer. För att besvara syftet har vi valt att göra en litteraturstudie som bygger på kvalitativa artiklar.

Barns inflytande - en form av demokrati? : En studie ur ett förskollärarperspektiv

 Syftet med denna studie är att få en bild av hur förskollärare arbetar med barns inflytande i förskolan. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med nio stycken förskollärare på sju förskolor. Vi intresserar oss för hur inflytandet ter sig bland 4-5-åringar. Demokrati, barnsyn och makt utgör stora delar av denna undersökning. Resultaten av studien visar att demokrati kan gestaltas genom att man förverkligar värdena solidaritet, frihet, förståelse, jämlikhet, tillit, ömsesidig respekt samt tolerans.

Mor ror. Far är rar : En diskursanalytisk studie av barndom och genus i läseböcker för grundskolan.

Mitt syfte är att ta reda på hur det goda Barnet konstrueras i läseböcker från tre olika perioder. Jag tittar även på hur det goda Barnet konstruerades i relation till genus, familj, skola och samhälle. Det goda Barnet konstrueras antingen som pojke eller som flicka och detta görs genom att de identifieras i motsats till varandra. Pojkar och flickor görs till en dikotomi. Det goda könsspecificerade Barnet sätts sedan in i olika sammanhang som familj, skola och samhälle.

Sagosnurran : Ett redskap och en undersökning för att förbättra medicineringen av små barn med astma.

Arbetet handlar om att skapa en bättre stämning kring medicinering av barn mellan 0-3 år med astma.    Produkten fungerar som en distraktion för BarnetBarnet ska medicineras, den tar bort Barnets fokus på själva medicineringen. Produkten ger Barnet möjlighet att vara med och bestämma över situationen och tillsammans med sina föräldrar skapa en trevlig rutin.    I mitt arbete har jag även undersökt hur man kan förbättra informationsflödet mellan sjukvården och föräldrarna. Ett effektivt informationsflöde är en grundläggande förutsättning för att medicineringen ska bli så effektiv och trevlig som möjligt, med trygga föräldrar har man ett tryggt barn.?.

1 Nästa sida ->