Sök:

Medborgardialog i Luleå kommun

En studie om politisk delaktighet


Uppsatsens syfte är att undersöka om medborgardialog främjar politisk delaktighet. Studien grundar sig på en litteraturstudie av politiska dokument och relevanta teorier. Analysen kompletteras av en kvalitativ studie av Luleå kommuns initiering av medborgardialog. Grundtanken i demokrati är att politiska beslut skall grundas på mänskliga rättigheter med fria och jämlika medborgare. Genom initiering av medborgardialog blir detta möjligt. Sedan år 2007 har ett utvecklingsarbete av medborgardialogen i Sverige utförts. Varje enskild kommun och landsting har ansvar för initiering av medborgardialog, där Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) finns som stöd. SKL har utvecklat metoder och modeller som kan hjälpa i denna arbetsprocess. I denna uppsats presenterar jag teorin bakom samt SKL:s arbete kring medborgardialog och dess utveckling av demokratiska styrformer. Medborgardialog främjar, likt demokratin, till politisk delaktighet och mänskliga rättigheter. Paralleller dras mellan medborgardialogen och deliberativ demokrati. En diskussion förs även kring maktförhållandet i dialogen, så som manipulation och kontroll över dagordningen. För att undersöka hur initieringen av medborgardialog inom en kommun kan se ut i praktiken har en studie av Luleå kommuns medborgardialogsarbete genomförts. I Luleå har det genomförts dialoger under flera års tid. Hur dialogen har sett och ser ut kan variera mellan de olika förvaltningarna i kommunen. Sedan år 2013 har Luleå kommun haft i avsikt att utveckla och skapa en struktur för medborgardialog som blir allmängiltig för samtliga förvaltningar i kommunen. Utvecklingsområden är bland annat att nå fler målgrupper än de som självmant medverkar i dialogen, öka politikers involvering i dialogprocessen samt tidig initiering av dialog för att öka nivån av medborgares inflytande.

Författare

Karin Gustafsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..