Sök:

Medarbetarskap i förskolan.


Syftet med denna uppsats är att skapa en socialpsykologisk studie om hur det kan vara att leva och växa upp med ADHD som ung. Sociala processer och interaktionens betydelse lyfts fram för att diskutera upplevelser av ensamhet, stigmatisering och tillhörighet. Studien undersöker unga mäns upplevelser i retrospektiv av att ha växt upp med ADHD och hur deras erfarenheter av omgivningens bemötande har påverkat deras självuppfattning och identitet. Studien avser även undersöka vilken betydelse det kan ha för unga med ADHD att umgås med varandra inom ramen för en organiserad gruppverksamhet. Studien har en fenomenologisk ansats och bygger på kvalitativa semistrukturerade djupintervjuer av fyra personer med ADHD.Människor med ADHD löper risk att stigmatiseras med följder av utanförskap och ensamhet. I resultatet relateras upplevelser av ensamhet och gemenskap till de olika sammanhang man vistas i som barn eller tonåring med ADHD. Vad denna undersökning visar är att unga personer med ADHD kan uppleva ensamhet i relation till omgivningen genom en diskrepans mellan virtuell identitet och faktisk identitet. Upplevelser av ensamhet handlar även om utanförskap från gemenskap med andra jämnåriga vilket yttrar sig i mobbing eller hot om exkludering. Ensamheten är dessutom kopplad till det offentliga rummet och gemensamma arenor där spridande av stigmatiserande information om enskilda individer med ADHD upplevs som en inskränkning i det privata. Gemenskap med andra som har ADHD inom ramen för en organiserad gruppverksamhet kan fungera stödjande i identitetsprocessen och den aktuella livssituationen.Resultatet av intervjuerna har analyserats utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv där begrepp som abstrakt och konkret socialitet används för att förstå interaktionens betydelse för hur stigmatisering kan uppstå eller motverkas. Analysen kompletteras av ett sociologiskt perspektiv av särskilda bygemenskaper på den Norska landsbygden. I dessa byar erkänns avvikande personers värde och funktionella betydelse för gemenskapen bland invånarna vilket står i kontrast mot det moderna samhällets benägenhet att anonymisera avvikande personer genom integrering eller avskiljning.

Författare

Rasmus Hunt

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..