Med kundens värde i fokus - Hur kundupplevda värden kan användas i marknadsföring av produkter som befinner sig i gränslandet mellan varor och tjänster
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingBusiness administration - informationMarknadsföringGränslandet mellan varor och tjänsterImmateriellRelationsmarknadsföringTjänstemarknadsföringBusiness-to-businessKundvärdeNätverkMarknadsföringsstrategiMarknadsföringsteoriMobila företagstjänsterWebbteknikWord-of-mouth.
Branscherna mobila företagstjänster och webbteknik har svårt att utnyttja det
kundupplevda värdet i sin marknadsföring, då de tillhandahåller produkter som
befinner sig i gränslandet mellan varor och tjänster. I dagsläget finns det
inga marknadsföringsteorier som behandlar dessa produkter. Syftet med detta
kandidatarbete är att föreslå en modell för marknadsföring av produkter i
gränslandet mellan varor och tjänster. Modellen kommer att fokusera kring
kundupplevt värde.
Empiriinsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer. Vi har valt
kvalitativa intervjuer för att få fram ett resultat som är användbart vid
analys och vidare för att kunna dra relevanta slutsatser. Vi har intervjuat tio
olika företag inom branscherna mobila företagstjänster och webbteknik.
Respondent är den marknadsansvariga eller den verkställande direktören inom
företagen.
I analysen ställs vår empiriinsamling i förhållandet till våra valda teorier.
Baserat på materialet i analysen drogs slutsatser som sedan låg till grund för
vår modell för marknadsföring av produkter som befinner sig i gränslandet
mellan varor och tjänster. Resultatet påvisade brister i dagens
marknadsföringsteorier.
Företag kategoriseras utefter den specifika branschen vilket medför att man
förlorar fokus på kunden. Kunden är den viktigaste komponenten vid
marknadsföring av produkter som befinner sig i gränslandet mellan varor och
tjänster. Eftersom företagen tillhandahåller produkter som är svårförståliga
för kunden, samt till viss del är immateriella, är det viktigt att vid
marknadsföring utgå ifrån kunden, och inte marknaden eller företaget i sig. Det
är det kundupplevda värdet som är viktigt att förmedla. Produkter som befinner
sig i gränslandet mellan varor och tjänster måste skapa resultat som är
upplevda och önskade av kunden för att kunna skapa ett verkligt kundvärde.